Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Christian Horner

Horner vreesde tijdens slotfase GP Emilia-Romagna voor uitvalbeurten bij Red Bull

De laatste rondes van de Grand Prix van Emilia-Romagna waren alles behalve prettig voor Christian Horner. De teambaas van Red Bull kon alleen maar denken aan nóg een uitvalbeurt voor Max Verstappen of voor Sergio Perez.

Verstappen Perez Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Tijdens de GP van Emilia-Romagna werden er belangrijke punten gescoord door Red Bull. De Oostenrijkse renstal loopt in beide Formule 1-wereldkampioenschappen achter op concurrent Ferrari, maar kon het gat verkleinen na een zeer dominant weekend van Max Verstappen. Ook Sergio Perez scoorde bijna maximale punten voor het team.

Met alle uitvalbeurten tijdens de eerste drie races van het seizoen was dit echter geen gegeven, zo weet ook Christian Horner. De slotfase van de race op Imola was dan ook afzien voor de teambaas van Red Bull. "Mijn voet tikte harder op en neer dan de helm van Charles Leclerc!", zegt Horner bij de F1 Nation Podcast.

Hoewel Red Bull de problemen met de betrouwbaarheid van de RB18 denkt te hebben opgelost, vreesde Horner nog voor het ergste. "Het probleem met een race zoals deze is, de laatste vijftien rondes kan je alleen nog maar verliezen. Het weer... er kwam regen aan en ineens denk je aan alle gebeurtenissen met de betrouwbaarheid."

Verstappen leidde de race comfortabel, maar met twee uitvalbeurten in de eerste drie races kon Horner niet comfortabel toekijken hoe de Nederlander naar de finish reed. "Ook is het zo makkelijk om je wiel op een kerbstone neer te zetten (zoals Leclerc deed, red.). Het duurde een eeuwigheid, die laatste tien tot vijftien rondes. Het was echt een opluchting om de geblokte vlag te zien."

Met bijna maximale punten heeft Red Bull een belangrijke inhaalslag gemaakt op de coureurs van Ferrari. Verstappen staat nog 'slechts' 27 punten achter WK-leider Charles Leclerc en het gat in het constructeurskampioenschap bedraagt nog maar 11 punten. Dit is waar de Brit op had gewacht. "Ik zei het vanaf het begin al."

"Het is een heel lang kampioenschap en er zitten weekenden tussen met erg veel punten", blikt hij terug op het sprintrace-format. "En hier hebben we er drie van dit jaar. Het kampioenschap zal een soort eb en vloed worden. De auto's zijn nog lang niet 'volwassen' en het gaat erom wie het beste kan doorontwikkelen, het meest efficiënt kan zijn en het meest effectief kan zijn."

"Wij hebben hier een upgrade naar meegenomen en deze werkte goed. We hebben het risico genomen met slechts één training onder natte weersomstandigheden en het werkte. De coureurs hebben goed werk verricht en we nemen veel punten mee, dat is natuurlijk geweldig!"

Ook interessant:

Perfecte comeback geeft Verstappen en Red Bull weer hoop

Na een ijzersterk Grand Prix-weekend in Italië ziet Max Verstappen de achterstand in het WK op leider Charles Leclerc bijna halveren. Is de regerend wereldkampioen weer helemaal terug in de strijd voor zijn tweede titel?

Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste podcast van RacingNews365.

7 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull