Nadat porpoising een groot probleem bleek te zijn bij de nieuwe generatie Formule 1-bolides, is er door de teams en ook door de F1 zelf gekeken naar maatregelen. De eerste significante maatregel gaat in tijdens het Grand Prix-weekend van Frankrijk. Vanaf dit weekend wordt er via een formule een maximum gesteld aan het stuiteren. Wordt deze max overschreden, dan komt een auto niet door de technische keuring. Met deze maatregel wordt het probleem echter niet helemaal opgelost. De Formule 1 kijkt daarom verder dan de formule en overweegt mogelijk zelfs de regels omtrent de aerodynamica veranderen voor het komende seizoen in 2023. Niet iedereen is het hier mee eens, zo ook Red Bull-teambaas Christian Horner. "Ik denk dat het te laat is om veranderingen voor volgend jaar door te voeren", zo is Horner voor de microfoon van onder andere RacingNews365 van mening. "We hebben daar een bepaalde besluitvorming voor. Met de kosten hiervan - soms zijn er onbedoelde gevolgen van het veranderen van complete filosofieën - het heeft invloed op wat je meeneemt naar volgend jaar. Ook heeft het invloed op het design- en ontwikkelingsproces."
Kostenplaatje zeer belangrijk voor Horner
Met de wereldwijde inflatie is het kostenplaatje in de F1 een zeer belangrijk onderwerp. Horner wil niet dat er extra kosten bij komen door bijvoorbeeld de regels die te laat aangepast worden voor 2023. "De belangrijkste en de voornaamste manier om de kosten te stabiliseren, is stabiliteit. De auto's zullen wat meer naar elkaar toe komen." "Dit zie je nu al. Een aantal auto's lijken al wat meer op elkaar en dat gaat de komende negen maanden ook zo door." De regels aanpassen is volgens Horner dus niet nodig. Hij is zeer duidelijk naar de FIA: "Het belangrijkste voor nu is, ga daar niet mee lopen kloten. Laat het gaan. De teams zorgen er wel voor dat het goed komt."
Meest gelezen