Red Bull won vier van de eerste vijf GP's in 2024 nog op dominante wijze, maar daarna ging het snel minder. McLaren bracht een succesvolle upgrade mee naar Miami, terwijl Red Bull maar geen echte vooruitgang boekte met de updates. Uiteindelijk sleepte Max Verstappen nog wel de rijderstitel binnen, maar gemakkelijk was het zeker niet. Red Bull-teambaas Christian Horner blikt terug op het F1-jaar.
"Ik denk dat we het seizoen met een zeer competitieve auto begonnen. Rond Miami maakte McLaren plotseling een stap. En de upgrades die we in Imola brachten, maakten de auto veel wispelturiger om mee te rijden", zo wijst Horner het grootste Red Bull-probleem van dit jaar aan in een exclusief interview met RacingNews365. "Maar Max won verschillende grote races in Imola, Barcelona en Montreal. Toen hadden we zeker niet de snelste auto in de race."
"Hij (Verstappen, red.) mocht geen fouten maken, maar operationeel gezien moesten we er absoluut bovenop zitten en dat was cruciaal. Strategisch gezien hadden we in Silverstone een goede race, die we bijna hadden gewonnen. We hadden pech dat we niet wonnen in Oostenrijk en op de dagen dat hij niet kon winnen, pakte hij punten in Zandvoort, Monza, Azerbeidzjan en Singapore."
Anderen bekeken ook:
Lof voor Verstappen
Horner vervolgt: "Het was belangrijk om elk punt te benutten dat we konden pakken. Toen lukte het ons om voor het einde van het jaar weer wat performance aan de auto toe te voegen. Max was toen echt in staat om dat uit te buiten."
Hoe bewust was de Brit zich uiteindelijk van het probleem dat zich na Miami tentoonspreidde? "Ik denk dat het bijna voelde alsof er iets was veranderd, want plotseling was er niet één team, maar drie andere teams die heel competitief werden. We leken de competitiviteit te verliezen. We wonnen in de eerste vier of vijf races van het jaar, tot het punt dat Stefano (Domenicali, F1-baas, red.) me vertelde dat we langzamer moesten gaan: 'stop met het winnen van sprintraces en GP's met 20 seconden voorsprong.'"
"Het was een enorme verschuiving en plotseling kwamen onze tools niet meer overeen met wat we op de baan zagen. En dat is waar Max een cruciale rol speelde. Als de tools niet functioneren, dan is de grootste sensor en degene van wie je de meeste feedback krijgt, de coureur. Hij heeft dit jaar echt zijn mouwen opgestroopt en onvermoeibaar samengewerkt met de engineers. Om de richting aan te geven: 'hier moeten we ons op richten, dit zijn de problemen die ik ervaar en dit is wat we moeten aanpakken.'"
Maar heeft Horner een reden voor de mindere prestaties van Red Bull? "Ik denk dat het nog uitgelegd moet worden. Maar het voelde alsof er iets was veranderd", zijn de afsluitende woorden van de teambaas van Red Bull.
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!