Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner zeer kritisch op cruciale FIA-wijziging: "Waarom dan?!"

De FIA gaat een nieuwe aanpak hanteren met betrekking tot de voor- en achtervleugels van de auto's. Het is een aanpassing waar Red Bull lang voor heeft gepleit. Maar toch ziet Red Bull-teambaas Christian Horner een flink probleem met deze aanpak.

Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het verdween een beetje naar de achtergrond door het spektakel van het F1 75 launch event, maar de Formule 1 en de FIA kwamen dinsdag met een paar nieuwe regels en plannen voor het komende seizoen. Een van de meest significante onderdelen van die nieuwe regels is een strengere controle op de flexibiliteit van de voor- en achtervleugels van de auto's.

De zogeheten 'flexwings' zijn al twee seizoenen lang een heet hangijzer in de Formule 1. Hoe meer een vleugel doorbuigt op hoge snelheden, hoe minder luchtweerstand de auto heeft en dus meer snelheid die genereert. Er zijn strenge regels voor hoe ver zo'n vleugel door mag buigen, maar dat wordt meestal getest in stilstand. En dus zouden er naar verluidt vleugels ontwikkeld zijn die flexibeler zijn op hoge snelheden, zodat ze wel door die test in stilstand komen maar alsnog voordelen geven tijdens het rijden.

Het ging dan vooral om de vleugels van de rivalen van Red Bull. In 2023 was het Aston Martin dat onder een vergrootglas lag, afgelopen jaar werd er vooral naar Mercedes en McLaren gekeken. Daarom maakte Red Bull zich ook regelmatig hard voor strengere controles. De FIA lijkt daar nu gehoor aan te geven: vanaf de Grand Prix van Spanje dit jaar wordt er strenger gecontroleerd op de voorvleugels.

Red Bull-teambaas Christian Horner is blij met de keuze, al kan hij zich niet helemaal vinden in de uitvoering. "Het is goed dat ze dit aan gaan kaarten", zegt hij tegen de verzamelde media, waaronder RacingNews365. "Er is overduidelijk iets veranderd. De voorvleugel wordt na race negen aangepast. Waarom race negen? Geen idee, maar dat is hoe ze het doen. Wat dit in feite betekent, is dat je problemen van voor race negen en van na race negen hebt waar je mee om moet gaan, en dat gaat de kosten flink opdrijven."

Ook interessant:

Max Verstappen doorbrak recent een magische grens in de Formule 1. De 27-jarige Nederlander staat duizend dagen aan de leiding, iets wat Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid bespreken in een kakelverse podcast!

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
SF-25 F1-fan beboet voor vernielingen bij debuut gloednieuwe Ferrari