In 2020 loopt het huidige Concorde Agreement af, waarin de commerciële regelingen met de teams staan beschreven. Formule 1-baas Chase Carey heeft al eerder aangegeven een betere verdeling van de kosten en opbrengsten te willen maken. Dat is maar goed ook volgens Gobmeier, want de huidige situatie is volgens hem geen lang leven beschoren. "De Formule 1 bevindt zich op een gevaarlijk pad" , zei Gobmeier tegenover Autosport.com . "Alle teams, behalve de topteams, hebben financiële problemen. Circuits gaan failliet omdat ze het niet meer kunnen betalen. Met het huidige uitgavenpatroon lopen ze een groot risico" , waarschuwt de Volkswagen-baas. Daarnaast haken steeds meer sponsoren af, waardoor de sport alleen nog maar duurder wordt voor de teams. "Grote sponsoren laten het afweten, maar ook de kleine investeren minder. Daarentegen worden de auto's steeds kostbaarder. Daar klopt iets niet."
Als voorbeeld neemt Gobmeier de MotoGP, dat velen malen populairder is. Daarbij kijkt hij naar Ducati, dat als onderdeel van de Volkswagen Groep deelneemt aan de MotoGP. "Het is niet te vergelijken. De MotoGP is 100 keer spectaculairder dan de Formule 1. We zien het met Ducati, dat bij ons in de groep zit. Zelfs Porsche en Audi trekken minder sponsoren dan Ducati. En dat komt enkel omdat ze in de MotoGP deelnemen" , aldus Gobmeier. "Ducati kan je vergelijken met Ferrari qua sponsoren. De MotoGP heeft het op het gebied van de media, faciliteiten en programmering beter voor elkaar. Kijk maar naar het aantal fans dat ze hebben. De auto's zijn daar nog niet zo goed in" , besluit Gobmeier.
Meest gelezen