Nadat Haas bekendmaakte dat Mick Schumacher volgend jaar niet meer voor het team zal rijden, volgde al snel de aankondiging die al langer werd verwacht: Nico Hulkenberg maakt een comeback in de Formule 1 en neemt het stoeltje van Schumacher over. De afgelopen weken waren spannend voor 'Hulkenback', zo legt hij uit in een mediasessie met onder andere RacingNews365 . "Je weet het pas zeker als er een krabbel is gezet onder een contract, al werd het de afgelopen maand steeds concreter. Ik werd steeds optimistischer en zekerder van een deal." Hulkenberg begint zijn F1-avontuur bij Haas al deze week. De Duitse coureur zal de post season test verrijden voor zijn nieuwe werkgever. "Ik wil vooral de Haas-bolide gaan begrijpen en alvast een start maken aan het nieuwe seizoen. Drie dagen testtijd vlak voorafgaand aan het nieuwe seizoen is namelijk niet veel." "Dit biedt me de kans om alvast een voorproefje te krijgen, zodat ik weet hoe alle systemen werken, de auto naar wens is en ik de basisdingen begrijp. Natuurlijk kan ik ook kijken naar de auto en de performance." Wat kilometers achter het stuur van een F1-bolide zal zeker niet verkeerd zijn voor Hulkenberg. "De laatste keer in een F1-auto was alweer in augustus na de race in Boedapest (voor een Pirelli-test, red.), dus het is wel handig om de auto weer te leren kennen."
Steiner en Hulkenberg hadden al vroeg contact
Na het F1-seizoen van 2019 verloor Hulkenberg zijn stoeltje in de koningsklasse. In de jaren daarna kwam hij meermaals in actie als invaller voor coureurs die besmet waren met het coronavirus. Mede daardoor begon het te kriebelen, waarna hij contact zocht met Haas-teambaas Guenther Steiner. "Ik belde hem op in de zomer", onthult The Hulk . Aangezien Kevin Magnussen ook een contract voor 2023 heeft, informeerde de Duitser dus naar het zitje van zijn landgenoot Mick Schumacher. Waarom hij weer wilde racen in de F1? "Ik werd hongerig. Er brandde nog vuur in me om hier weer te zijn, het toppunt van de autosport. Het is een hele coole plek om te zijn en dit is waar ik van hou en waarschijnlijk het beste in ben. Ik hou van motorsport, van racen." "Na 2019 had ik de tijd om een stap terug te doen en afstand te nemen van de F1. Toen kwam COVID en gebeurde er niet zo veel. Later in 2020 moest ik Checo (Sergio Perez, red.) vervangen. Het was goed om wat tijd weg van de sport door te brengen om te reflecteren, maar in 2021 was het vaak lastig om vanaf de zijlijn toe te kijken." "Ik dacht: 'Oké, dit jaar is het wat lastiger', vooral toen ik analyseerde wat er gebeurde op het asfalt. Ik dacht dat ik het op bepaalde vlakken beter kon", aldus Hulkenberg. Na het telefoontje met Steiner begon het balletje te rollen en vanaf 2023 zal hij weer als volwaardig F1-coureur te bewonderen zijn.
Meest gelezen