Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hulkenberg: "Voor Red Bull maak ik graag een uitzondering"

Als het raceweekend net iets anders was gelopen, dan had Nico Hulkenberg zomaar in een Red Bull-bolide kunnen zitten. Hulkenberg had die kans met beide handen aangepakt als die kwam, zo geeft hij toe.

Op de vrijdag voor het Grand Prix-weekend van de Eifel liet Red Bull-coureur Alexander Albon zich testen op het coronavirus. Het testresultaat was onduidelijk, waardoor de alarmbellen bij het Oostenrijkse team gingen rinkelen. In afwachting op de volgende test van Albon werd er alvast verder gezocht naar een potentiële vervanger voor het raceweekend op de Nurburgring. Helmut Marko kwam uit bij Nico Hulkenberg, die op vrijdag werd gebeld door de Red Bull-adviseur. De Duitser vertelt in gesprek met Auto Motor und Sport over die knotsgekke dagen. "Vrijdagochtend was het een beetje hectisch", glimlacht The Hulk. "Helmut belde mij en het leek er even op dat ik in kon vallen bij Red Bull, maar uiteindelijk ging het niet door." Gevraagd of hij de komende raceweekenden ook stand-by zal staan, is Hulkenberg duidelijk. "Ik sta er voor klaar en ik heb geen contractuele verplichtingen aan een team. Het is aan hen, maar zoals het op de Nurburgring gebeurde, zo kan je het niet plannen. Wat is de kans dat eenzelfde team je twee keer op een seizoen nodig heeft?", vraagt hij zich hardop af. "Op de plek waar je stoeltje al klaar ligt en waar je fysio in het team werkt", zo is hij verbaasd. "Bij elk ander team was dit nooit gelukt, want ze zouden geen stoeltje klaar hebben voor me. Bij een ander team had ik veel meer voorbereidingstijd nodig gehad. Heen en weer rennen tussen verschillende teams is niet te doen", aldus Hulkenberg. Die antwoorden verraden dat het eigenlijk onmogelijk was geweest om even snel in de Red Bull te springen mocht het nodig zijn geweest, toch? "Voor Dokter Marko en Red Bull maak ik natuurlijk graag een uitzondering. Het zou heel spannend zijn geweest of het zou lukken, want het stoeltje zou in dat geval nog moeten worden gemaakt op het circuit." "Als ik terugblik op die dag, dan was het waarschijnlijk wel gelukt, aangezien er op vrijdag uiteindelijk toch geen meter is gereden. Maar op zo'n korte termijn als bij Racing Point uiteindelijk het geval was, dat was bij Red Bull nooit gelukt", aldus Hulkenberg, die het als een compliment ziet dat hij een van de eersten is die een telefoontje ontvangt als er een reservecoureur nodig is. "Dat zie ik zeker als iets positiefs. Er zijn niet veel coureurs die meteen in kunnen stappen en dusdanig kunnen presteren dat een team ook nog punten weet te scoren. Dat zegt toch iets." Het betekent ook dat hij hoog op het verlanglijstje staat van Red Bull. Staat de deur voor een volwaardig racestoeltje naast Max Verstappen op een kier? "Dat is lastig om te zeggen", antwoordt Hulkenberg. "Ik hou de verwachtingen laag, want dit was een bijzondere situatie. Ze kunnen tijdens een Grand Prix-weekend niet plots een coureur van AlphaTauri overplaatsen naar Red Bull", zo verklaart Hulkenberg, die tot slot benadrukt dat hij niet van plan is om zich te schikken in een fulltime rol als reservecoureur bij welk team dan ook. Alles over de Grand Prix van de Eifel, de progressie van Red Bull, het drama van Albon en de ideale teamgenoot voor Verstappen beluister je hieronder in de nieuwste podcast van RacingNews365, met host Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"