Nadat Van Kalmthout zaterdag op dominante wijze naar de overwinning was gereden in wedstrijd één, wist de Hoofddorper het tweede bedrijf op eenzelfde manier te winnen. Niemand kwam ook maar in de buurt van de jongeling, die na twee wedstrijden elke ronde van het raceweekend op het Sepang International Circuit in Maleisië aan de leiding had gelegen.
Het eerste raceweekend werd een week geleden afgewerkt in het Thaise Buriram en aldaar won Van Kalmthout de eerste twee races, om in race drie als derde over de meet te komen. In Maleisië herhaalde de Nederlander zijn Thaise prestatie om wat betreft de eerste twee wedstrijden, in de derde race werd de Hitech GP-coureur ditmaal tweede. Winnaar was, evenals race drie in Thailand, Van Kalmthouts naaste rivaal Ye Yifei. De Chinees, rijdend onder een Franse licentie, consolideert zijn achterstand ten opzichte van zijn Nederlandse concurrent op die manier. Alles wat Van Kalmthout in Azië aanraakt lijkt in goud te veranderen. De regerend kampioen van de Pro Mazda-klasse, dat per 2019 overigens als Indy Pro 2000 door het leven gaat, stond in het winterkampioenschap van de Aziatische Formule 3 nog niet naast het podium. De Nederlander is duidelijk op titelkoers en als hij in het derde en laatste weekend foutloos en gevrijwaard van mechanische problematiek weet te blijven, lijkt de uitkomst van het kampioenschap een optelsom te worden. Bij Ticktum wil het nog altijd niet vlotten. De Brit kon in de zaterdagwedstrijd niet starten vanwege een mechanisch defect en kwam zondagochtend (lokale tijd) niet verder dan een vijfde plaats, waar Van Kalmthout en Ye wederom eerste en tweede werden. Op nieuwe banden - waar Van Kalmthout en Ye al hun nieuwe sets al hadden gebruikt en dus op een oud setje moesten starten - zou het voor Ticktum moeten gebeuren in de derde race. Na veel tegenslag was het aan de Brit om het tij te keren. De Red Bull-junior kwam bij de start echter in het gedrang terecht, waardoor het vinden van aansluiting met de koplopers gelijk onmogelijk bleek. De 19-jarige tweevoudig Macau-winnaar wist zich in het verloop van de race niet verder dan tot een vierde plek op te werken. Tot overmaat van ramp voor hemzelf kreeg Ticktum een tijdstraf van tien seconden aan de broek, voor inhalen achter de Safety Car. Dit deed hem terugvallen tot P9. Met nog één raceweekend voor de boeg, dat over een maandje wederom op het Sepang International Circuit in Maleisië plaatsvindt, moet Ticktum keihard aan de bak om zijn felbegeerde licentiepunten binnen te slepen. Om genoeg te scoren zodat hij een Formule 1-licentie aan mag vragen, moet de Britse jongeling namelijk bij de beste drie in het eindklassement eindigen. Momenteel heeft Ticktum liefst 35 punten achterstand op de nummer drie, Alessandro Ghiretti. Kampioen worden is officieel niet meer mogelijk: Van Kalmthout heeft na zes wedstrijden 133 verzameld, Ye's teller staat op 104. Ticktum moet het stellen met 38 punten en zodoende kan hij Van Kalmthout, met nog maximaal 75 te scoren punten, niet meer achterhalen.
Meest gelezen