Illien is een bekende in de autosport en leverde in het verleden motoren en was betrokken als adviseur bij de ontwikkeling van onder andere de Mercedes-Benz motoren. Tevens was Illien als adviseur verbonden aan het F1-team van Red Bull. Nu de Formule 1 regels voor 2021 de schop opgaat en er compleet nieuwe motoren komen, is Mario Illien geïnteresseerd in een terugkeer in de F1. " De wens is dat onafhankelijke motorleverancier in kunnen stappen in de F1. Dat is een van de redenen dat ik bij de overleggen aanwezig ben geweest." " De motoren moeten veel eenvoudige en goedkoper worden om de races weer leuker te maken. Daarnaast moet er een veel beter geluid komen. Als je een standaard turbo toepast voor alle fabrikanten breng je de kosten flink omlaag," laat Illien aan Autosport.com weten.
De kosten voor de motoren moeten omlaag willen nieuwe partijen toetreden. Cosworth en Aston Martin toonden in de afgelopen weken concrete interesse en ook Porsche lijkt geïnteresseerd in de Formule 1. Los van een standaard KERS en standaard turbo moet de angel uit de ontwikkelingsstrijd bij de motoren worden gehaald. Volgens Illien is het daarbij erg belangrijk dat de motorformule zo wordt opgesteld dat het niet loont om miljoenen extra uit te geven aan de ontwikkeling. Het zelfstandig ontwikkelen van de motoren is voor Illien financieel niet haalbaar. Dat zal dan namens een andere fabrikant zijn, waarbij het bedrijf de motoren onder dat merklabel gaat ontwikkelen. Daarbij wordt direct gelinkt aan de uitspraken van Aston Martin eerder deze week, dat wel betrokken wil zijn bij de ontwikkeling van de motoren maar een samenwerking met een andere partij niet uitsluit. Het is op dit moment nog niet zeker hoe de nieuwe generatie motoren eruit komt te zien. Gesproken wordt over een 1.6 V6 verbrandingsmotor met een dubbele turbo en standaard KERS. Fabrikanten als Mercedes en Ferrari zijn tegen de invoering van standaard turbo's, terwijl Red Bull dat als een must ziet.
Meest gelezen