Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Snoeihard oordeel over 'inconsequent' Ferrari: "Er gaat daar zóveel niet goed"

Charles Leclerc heeft een achterstand van 63 punten in het kampioenschap van de Formule 1, maar we zijn nog maar net over de helft van het Formule 1-seizoen. Autocoureur Tim Coronel wijst naar de beginfase van dit jaar en ziet nog genoeg mogelijkheden voor Ferrari en Leclerc.

De Grand Prix van Frankrijk was een tegenvaller voor Ferrari en vooral voor de nummer twee in het Formule 1-kampioenschap, Charles Leclerc. Voor de derde keer dit jaar viel hij uit en scoorde hij geen punten, ditmaal door een rijdersfout. Het gat naar WK-leider Max Verstappen is gegroeid naar 63 punten. Heeft de Monegask nog wel kans op de wereldtitel? Volgens Tim Coronel in ieder geval wel. In de nieuwste podcast van RacingNews365 bespreekt de autocoureur tezamen met F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk de kansen van Leclerc. "Na drie races dit jaar dachten we ook dat Max Verstappen het niet meer zou halen", zo trapt Coronel af. "Als Ferrari nog even de schouders er onder zet, denk ik dat het echt nog wel spannend kan worden. Red Bull gaat heus nog wel een foutje maken, dan ben je zo al 25 punten verder. We zijn op de helft van het seizoen. Hongarije komt er ook aan: ik weet zeker dat Ferrari daar sterk is. Dan zijn het nog veertig puntjes... drie keer winnen en ze zitten er weer voor!" Dimmers is het deels eens met Coronel. "Het seizoen is nog lang en Ferrari heeft in de basis de betere auto. Zeker over een rondje. Alleen iedere kans die ze hebben om te scoren, die helpen ze om zeep. Of door de coureur zelf, of door een DNF of door de strategie." "Die uitvalbeurten: Verstappen en Leclerc hebben er allebei twee (door een technisch mankement, red.), dus die kan je tegen elkaar wegstrepen. Alleen weet je dat Leclerc waarschijnlijk nog tweemaal een motor moet gaan wisselen en is hij al bezig met zijn zevende uitlaat van de toegestane acht stuks."

'Het is jammer dat Leclerc uitviel'

Met nog mogelijk tweemaal een gridstraf voor een nieuwe Ferrari-motor wordt het al een lastiger verhaal voor Leclerc, zo beredeneert Dimmers. Hongarije moet daarnaast een race worden voor de Italiaanse renstal, maar de hitte kan mogelijk roet in het eten gooien. "Het is daar wel altijd bloedheet en als een Ferrari ergens een probleem heeft, dan is het de warmte in combinatie met de motor." Het gat tussen Verstappen en Leclerc is in ieder geval al iets anders dan we vorig jaar zagen in de titelstrijd tussen Verstappen en Lewis Hamilton. "Ik vond het gisteren heel jammer dat Leclerc uitviel", aldus Dimmers. "Dit omdat het een heel groot deel van de spanning weghaalt. Je hoopt eigenlijk als neutrale fan het gat net als vorig jaar wat kleiner is. Al is het voor ons Nederlanders natuurlijk weer leuk, een voorsprong van 63 punten. Nu kan Max twee keer uitvallen en staat hij alsnog aan de leiding van het WK." Leclerc is met zijn fouten te vergelijken met de Verstappen van een aantal jaren geleden, zo beredeneert Dimmers. Maakt hij hiermee teveel fouten of ligt het toch deels aan Ferrari en de auto? "Zo inconsequent als Ferrari zo is die auto misschien ook wel. Een auto die continu verandert is ook niet lekker om mee te rijden", vindt Coronel. "We kunnen wel zeggen: je maakt fouten. Maar wie zegt dat er niet iets aan de hand is?" Dimmers vervolgt: "Charles heeft nu gezegd: het was mijn fout. Mattia Binotto zei ook gewoon, dit is een fout van hem. Als ze dit soort fouten blijven maken als coureur en ook als team, ja, dan kan je het wel vergeten. Leclerc was zó negatief. Hij zei ook, ik presteer op een heel hoog niveau, alleen als ik dit soort fouten blijf maken, wat heeft het dan voor zin? Die was kneiterhard voor zichzelf. Dat is ook een beetje Leclerc. Hij gaf aan het begin van het seizoen al aan dat hij fouten ging maken."

Veel gaat niet goed bij Ferrari

Coronel vraagt zich af of het wel 100% de schuld van Leclerc was. "Ik weet hoe de politiek werkt in de Formule 1. Tuurlijk zegt Binotto dat rijders fouten maken, maar wie zegt dat dit niet de fout was van de auto, waardoor de rijder in die situatie terecht kwam? Een auto met veel balans, daarmee kan je makkelijk naar de finish rijden." "Misschien is het op dat moment op die banden wel net te weinig. Je kan ook zeggen: dat kan een rijder voelen. Dat klopt, maar een rijder wil maar één ding. Altijd het maximale eruit halen. Een fucking snappy auto, daar kan je gewoon niks mee." Dimmers: "Wat wel opviel bij Leclerc, redelijk vroeg in de race kreeg hij ook weer die onbalans. De chicane, de langzame bochten... je zag de achterkant al heel veel zoeken naar tractie. Daarom vond ik het verrassend dat Max iets van zijn gas ging of moest." "Bij Max gingen de voorbandjes er ook aan. Eigenlijk had ik zoiets, na vijf ronden is het kat in het bakkie en hij vliegt er gewoon voorbij. De ronde dat Leclerc er afvliegt, dat is ook net wel weer de ronde dat Leclerc moet pushen omdat Max die undercut doet. Ik ben het wel met Tim eens. Er is zó veel wat niet goed gaat daar." Beluister de gehele podcast van RacingNews365 hieronder!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris