Het aantal ongevallen met zwaar letsel ligt in de IndyCar vele malen hoger dan in de Formule 1. De coureurs rijden op reguliere circuits, maar ook op super snelle ovals. Juist op die ovals zijn de risico's vele malen hoger. Met snelheden tot 400 kilometer per uur en een veld wat binnen enkele seconden van elkaar rijdt, kan een crash grote gevolgen hebben. De organisatie van de IndyCar vindt dat het hoofd van de coureurs beter beschermd moet worden. Om die reden is er achter de schermen een shield ontwikkeld. Een veiligheidskoepel die veel weg heeft van die van een gevechtsvliegtuig. Zeer waarschijnlijk wordt het systeem in februari 2018 getest. Dat liet directeur sportief, Jay Frye, van IndyCar weten. " Tijdens de open test in Phoenix in februari is het ons doel om een concept te testen waarbij wij een goed gevoel hebben. De ontwikkeling is al in een vergevorderd stadium."
"We hebben veel simulaties en windtunneltesten gedaan, maar moeten het concept nog op de auto proberen. Het systeem is al wel gemonteerd geweest op een stilstaande auto, maar moet nog getest worden op snelheid." Volgens Frye hoeven de fans niet bang te zijn dat het concept het design van de auto's verpest. In de Formule 1 is er veel kritiek op de Halo, vooral vanwege het uiterlijk. De IndyCar-fans hoeven daar niet bang voor te zijn. " Het concept zal er goed uitzien. Mensen begrijpen ook direct hoe het werkt en wat de voordelen zijn."
Meest gelezen