Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Innovatief Mercedes was FIA te slim af met DAS-systeem

Mercedes baarde aan het begin van dit seizoen opzien met het DAS-systeem. Om het systeem erdoor te krijgen was Mercedes de FIA te slim af.

Het DAS-systeem van Mercedes deed de nodige wenkbrauwen fronsen tijdens de wintertestdagen op het circuit van Barcelona. Op de rechte stukken konden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het stuur naar zich toe trekken of juist van zich af duwen om zo de stand van de voorwielen te corrigeren. Een meer rechte positie op de rechte stukken levert immers minder slijtage en een hogere topsnelheid op, terwijl het in de bochten wenselijk is als de wielen iets naar buiten staan. "Illegaal!", riep onder andere Red Bull direct, maar de FIA heeft het systeem legaal verklaard, zelfs al vroeg in 2019, zij het schoorvoetend. "We wilden het systeem eigenlijk al in 2019 introduceren en de FIA keurde het met tegenzin goed. We moesten daarvoor wel een kleine aanpassing doen", zo legt technisch directeur James Allison uit in een video van Mercedes. "In eerste instantie bediende we DAS met een hendel achter het stuur, maar de FIA keurde het alleen goed als we bij die handeling het hele stuur zouden bewegen. Dat hebben ze ongetwijfeld zo aangedragen in de veronderstelling dat het voor ons daarmee te gecompliceerd zou worden en zij van het probleem af waren, maar Mercedes beschikt over een erg innovatieve hoofdontwerper." John Owen boog zich over de voorwaarde van de FIA en vond verschillende manier om het systeem mogelijk toch aan te passen: "Hij heeft een goed gevoel voor wat mogelijk is en wat niet en dat maakt dat wij sneller ergens in willen investeren dan sommige andere teams. Hij kwam met twee à drie ideeën, waar ons technische team mee aan de slag ging en uiteindelijk het meest levensvatbare idee in uitvoering bracht. Het resultaat volgde een jaar later, het DAS-systeem zoals iedereen dat in Barcelona in actie heeft kunnen zien."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden