Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
aut Uitslag Race
Start GP Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Innovatief Mercedes was FIA te slim af met DAS-systeem

Mercedes baarde aan het begin van dit seizoen opzien met het DAS-systeem. Om het systeem erdoor te krijgen was Mercedes de FIA te slim af.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Het DAS-systeem van Mercedes deed de nodige wenkbrauwen fronsen tijdens de wintertestdagen op het circuit van Barcelona. Op de rechte stukken konden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het stuur naar zich toe trekken of juist van zich af duwen om zo de stand van de voorwielen te corrigeren. Een meer rechte positie op de rechte stukken levert immers minder slijtage en een hogere topsnelheid op, terwijl het in de bochten wenselijk is als de wielen iets naar buiten staan.

"Illegaal!", riep onder andere Red Bull direct, maar de FIA heeft het systeem legaal verklaard, zelfs al vroeg in 2019, zij het schoorvoetend. "We wilden het systeem eigenlijk al in 2019 introduceren en de FIA keurde het met tegenzin goed. We moesten daarvoor wel een kleine aanpassing doen", zo legt technisch directeur James Allison uit in een video van Mercedes.

"In eerste instantie bediende we DAS met een hendel achter het stuur, maar de FIA keurde het alleen goed als we bij die handeling het hele stuur zouden bewegen. Dat hebben ze ongetwijfeld zo aangedragen in de veronderstelling dat het voor ons daarmee te gecompliceerd zou worden en zij van het probleem af waren, maar Mercedes beschikt over een erg innovatieve hoofdontwerper."

John Owen boog zich over de voorwaarde van de FIA en vond verschillende manier om het systeem mogelijk toch aan te passen: "Hij heeft een goed gevoel voor wat mogelijk is en wat niet en dat maakt dat wij sneller ergens in willen investeren dan sommige andere teams. Hij kwam met twee à drie ideeën, waar ons technische team mee aan de slag ging en uiteindelijk het meest levensvatbare idee in uitvoering bracht. Het resultaat volgde een jaar later, het DAS-systeem zoals iedereen dat in Barcelona in actie heeft kunnen zien."

15 reacties

    Breaking Horner weet waar Mercedes het verschil met Verstappen maakt