Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Interview Jan Lammers: 'Red Bull maakte een fout in Australië'

Max Verstappen moest zondag bij de Grand Prix van Australië genoegen nemen met de zesde plaats. Een teleurstellende opening van het seizoen, concludeerde de Nederlander. En het was niet nodig geweest, zo concludeerde de Nederlandse autosportlegende Jan Lammers maandag in gesprek met Racingnews365.nl. “Red Bull probeerde in Australië iets naar zich toe trekken wat al vanzelf naar het team toe kwam.”

Lammers werd verrast door de strategie van Red Bull. Verstappen en teamgenoot Daniel Ricciardo kwalificeerden zich zaterdag op supersofts voor het derde en beslissende deel van de kwalificatie en moesten daarom ook de race starten op die banden. Hun naaste concurrenten startten zondag op de zachtere ultrasoft-banden. “Dat was nogal een gok” , blikt Lammers terug. “Een gok die ik eerder verwacht van een team als Force India of Toro Rosso, teams die niet veel te verliezen hebben. Ik had echt het gevoel dat Red Bull iets wilde gaan halen wat ze al in handen hadden.” “In de vrije trainingen bewezen ze al dat ze in staat waren de tweede positie te pakken achter Hamilton. Ze kwamen echt heel dichtbij. Als je daarop voort bouwt door in alle delen van de kwalificatie dezelfde band te gebruiken, maak je een heel goede kans om ook op de startopstelling de tweede plek te bezetten en dat is belangrijk in Australië. Start je vervolgens naar behoren, dan word je gegarandeerd eerste, tweede of derde.”

Teambaas Horner en adviseur Helmut Marko van Red Bull maakten weinig woorden vuil aan de bandenkeuze. Marko benadrukte wel dat als de Red Bull-bolides in Melbourne vrij baan hadden, ze veruit de snelsten op het circuit waren. Daar is volgens Lammers geen speld tussen te krijgen. “Voorafgaand aan de race had ik op basis van de trainingen een analyse gemaakt in een spreadsheet, puur rekenkundig. Maar wel met alle variabelen als topsnelheid, gemiddelde snelheid, bandenkeuze, noem maar op. Daaruit kreeg ik Ricciardo op één, Verstappen op twee en Hamilton op drie.” Uiteindelijk was een spin van verstappen in de beginfase van de race er mede debet aan dat hij niet verder kwam dan de zesde plaats. De auto had toen al schade, verklaarde Verstappen achteraf, maar volgens Lammers zat de Nederlander op dat moment sowieso in een lastige situatie. “Hij spint, dus hij gaat de fout in, maar daarvan zeg ik persoonlijk; big deal . Als je zag hoe heftig de strijd om de ereplaatsen was, dan is het niet reëel te denken dat Max, die op andere banden dan de rest staat, wel even naar voren rijdt. Er werd veel druk op hem uitgeoefend om dat wel te doen. Uiteindelijk spint hij, maar de fout was eerder in het weekend al gemaakt.” Als de prestaties van de auto van Red Bull wel zo veelbelovend zijn, is het dan reëel te denken dat Verstappen dit seizoen kan meedoen om de titel? “Dat gaat ver” , vindt Lammers. “Want Red Bull kan zich niet alleen richten op de teams voor zich. De verschillen zijn klein. Ik garandeer je dat ze later in het seizoen nog veel te maken gaan krijgen met teams als Haas, McLaren en Renault. Laat Red Bull een steekje vallen, dan schieten zij ervoor. Het team moet het hoge niveau continu vasthouden om dat te voorkomen.”

Viaplay
x
Breaking 'Red Bull-vertrek Newey voor GP Miami aangekondigd'