De Formule 1 kende in het verleden volop ideeen die in de prullenbak belandden, maar incidenteel toch werden ingevoerd. Bernie Ecclestone's opties om races sensationeler te maken en inhalen mogelijk te maken zorgden vaak voor buikpijn van het lachen. De invoering van joker laps, waarbij een coureur eenmaal een langere route af moet leggen, om het inhalen te bevorderen of de invoering van kunstmatige regenraces stuitten op veel kritiek. Ze haalden de Formule 1 nooit, maar dit was wel het geval bij de dramatische kwalificatieopzet die in 2016 werd geïntroduceerd - een soort van afvalrace die zeer complex in elkaar stak. Het idee voor een sprintrace in plaats van een standaard kwalificatie in 2020 haalde het dit jaar niet, evenals het idee om resultaten te schrappen tijdens het seizoen. In een ver verleden konden coureurs één slecht resultaat per jaar schrappen. Deze kunstmatige hulpmiddelen werden ook recent weer besproken en door Liberty Media gezien als een optie om het seizoen spannender te maken.
Hoe zou het in zijn werk gaan?
Op een F1-seizoen van 22 races zouden de coureurs en teams eenmaal of tweemaal een resultaat mogen schrappen. Er zouden dan in plaats van 22 slechts 20 races voor de betreffende coureur of team meetellen in het WK. Max Verstappen of Lewis Hamilton zou dan een DNF of een negende plaats kunnen schrappen als slechtste scores. In het coronatijdperk kwam het idee weer naar voren omdat er een mogelijkheid bestaat dat een coureur niet deel kan nemen aan een race. "We spraken over het idee om een of twee resultaten te schrappen onder deze omstandigheden. Het probleem is dat de teams hiermee kunnen spelen. Ze kunnen precies berekenen hoeveel voordeel ze kunnen halen uit een dergelijk scenario. Het zou ook voor kunnen komen dat teams bewust de finish van een race niet zouden halen, omdat ze weinig tot geen punten zouden scoren", legt Ross Brawn uit. In het geval van Mercedes, Red Bull of Ferrari, zou het een keuze kunnen zijn om het maximale aantal gridstraffen te incasseren in dat weekend en een coureur vervolgen vroegtijdig uit te laten vallen. Op deze manier zou een gridstraf het team eigenlijk geen pijn doen, plus zou het de motor kunnen sparen voor die race. Voor de volgers van de sport zou het schrappen van resultaten daarnaast complex werken, doordat dit van invloed is op de WK-ranking. Onduidelijk is nog over Liberty Media het idee voor 2021 of later nog wel serieus overweegt.
Meest gelezen