Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Is er voor Albon via de DTM een weg terug naar de Formule 1?

Alexander Albon werd door Red Bull aan de kant gezet voor wat betreft een racezitje bij de hoofdmacht in de Formule 1. Desondanks zal hij in 2021 toch de nodige competitieve meters maken en wel in de DTM. Is het een zijspoor of een springplank terug naar het hoogste autosporttoneel?

De Formule 1 was en is het hoogst haalbare in de autosport en kort na zijn degradatie zei Alexander Albon dan ook alles op alles te willen zetten voor een eventuele terugkeer. Om hem competitieve meters te laten maken, neemt Red Bull Albon mee naar de DTM, waar hij samen met Red Bull-junior Liam Lawson een duo gaat vormen in de weekenden dat hij geen F1-verplichtingen heeft. Bij Red Bull Racing is hij immers de nieuwe test- en reservecoureur. Is het de perfecte springplank terug naar een fulltime Formule 1-zitje of komt hij zo op een zijspoor terecht? Dat is moeilijk te zeggen, zeker in een tijd waarin het DTM-kampioenschap flink op de schop gaat. De DTM werd altijd liefkozend 'Formule 1 met een dakje' genoemd, maar nadat grote merken als Mercedes en Audi zich terugtrokken, adopteerde de DTM noodgedwongen GT3-reglementen. De auto's zullen flink langzamer zijn dan in voorgaande jaren en dus zal de 'nieuwe klasse' wat verder van de Formule 1 af komen te staan. Feit is bovendien dat er in het verleden geen enkele coureur vanuit de Formule 1 naar de DTM ging om daarna weer fulltime terug te keren in de Formule 1. Voor grote namen als Mika Hakkinen, David Coulthard, Heinz Harald Frentzen en Ralf Schumacher was de DTM altijd een eindstation. Voor een enkeling echter was de DTM juist de opstapklasse naar de Formule 1, denk daarbij aan jongens als Esteban Ocon, Pascal Wehrlein en natuurlijk onze eigen Christijan Albers. Nog nooit volgde op een DTM-avontuur echter een tweede Formule 1-leven. Grote verschil met bovengenoemde namen is dat die coureurs niet met de steun van de voormalig Formule 1-werkgever in de DTM-stapte, zoals dat nu met Albon en Red Bull wel het geval. Red Bull gaf bij monde van teamadviseur Helmut Marko eind vorig jaar immers te kennen dat men nog niet klaar is met hem. Het feit dat men hem meters laat maken, onderstreept dat juist en hoeft dus niet te worden gelezen als 'Red Bull zet Albon op zijspoor'. Veel zal natuurlijk ook afhangen van wat de andere Red Bull-pupillen in de diverse klassen laten zien. Eén daarvan zal hij in gelijkwaardig materiaal in de DTM moeten verslaan, anders is het niet ondenkbaar dat Liam Lawson, van wie Marko sowieso onder de indruk is, hem in de hiërarchie voorbijstreeft. In zekere zin kan Red Bull het Red Bull DTM-team gebruiken als een juniorteam onder de Formule 1, zeker in een wereld waarin AlphaTauri meer op eigen benen komt te staan. Overigens is het niet ondenkbaar dat Albon in 2021 alweer terugkeert op de Formule 1-grid. Red Bull laat hem vrij indien een Formule 1-team hem in wil huren in het geval dat een vaste coureur verhinderd is. In een tijd waarin het Covid19-virus op de loer ligt, is dat geen onwaarschijnlijk scenario.

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"