Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Is Mercedes een doodlopende weg ingeslagen?

De performance van de nieuwe Mercedes W14 was tijdens de Formule 1-wintertest in Bahrein bepaald niet goed te noemen, zeker niet als we de wat snellere ronden op de laatste dag op de allerzachtste compound buiten beschouwing laten. Is Mercedes ergens de verkeerde, misschien zelfs wel doodlopende weg ingeslagen?

Het team leek welhaast beland te zijn in een betoverd doolhof wat betreft de setup van de wagen, aangezien de auto compleet onvoorspelbaar reageerde met zeer wisselvallige prestaties tot gevolg. Feit is dat de W14 te weinig downforce genereert om de bolide aan het asfalt 'geplakt' te houden. Daardoor breekt de achterkant steeds uit, terwijl aan de voorkant de bolide zich onnauwkeurig in laat sturen, omdat ook daar door de lage downforce-levels een gebrek aan grip is. Maar als we menig engineer van de rivaliserende teams moeten geloven kan Mercedes met dit concept van de auto, dat zoals we weten sterk is afgeleid van het concept van de W13 van 2022, de problemen hooguit gedeeltelijk oplossen.

Mercedes heeft belangrijke knoop door te hakken

Sterker nog, een groot deel van die rivaliserende techneuten is van mening dat het concept het niet toelaat om in de loop van het seizoen upgrades door te voeren die zichtbaar meer performance brengen. Niet zolang wordt vastgehouden aan het huidige aerodynamische concept. En dat laatste is cruciaal, want normaal gesproken is het voor dit seizoen al te laat om het concept rigoureus om te gooien. Immers, je begint dan helemaal opnieuw, waarna ook het leerproces over dat concept opnieuw begint. Begin je daar echter nu mee, dan pluk je daar in 2024 misschien al de vruchten van. Hak je die knoop pas later in het jaar door, loop je het grote risico dat je ook in 2024 weer achter de feiten aanloopt. En dan is de grote vraag hoeveel geduld Lewis Hamilton nog heeft met Mercedes.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"