Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Renault F1

Is Renault uitgerangeerd? "Onze motor was niet aantrekkelijk genoeg meer"

Dit seizoen is Alpine het enige team dat wordt aangedreven door zijn eigen Renault-motoren. Hoewel het team daar nu de vruchten van lijkt te plukken, is de conclusie ook wel wat ontnuchterend. Want doet Renault er als motorfabrikant nog wel toe?

Alonso Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

Laurent Rossi, CEO van Alpine, geeft zelf het ietwat ontnuchterende antwoord op exact die vraag: "Het is wel een teken. Blijkbaar tellen we niet meer mee in het wereldje, zo nuchter moet je wel naar de situatie kijken. Onze motor was niet langer meer aantrekkelijk voor klantenteams."

Overigens zit Rossi niet heel lang bij de pakken neer nadat hij die conclusie heeft getrokken. Want op dit moment kan men zich louter op Alpine richten en dat is in zijn ogen helemaal niet verkeerd: "Daar plukken we nu de vruchten van. En als dat deel eenmaal goed op orde is, dan kan het voor ons weer interessant worden om één of twee klantenteams aan ons te binden."

Echter, als het zover komt wil Rossi dat anders insteken dan voorheen het geval was toen het team nog door het leven ging als Renault. Toen heeft men zichzelf flink in de vingers gesneden, meent Rossi in gesprek met Auto, Motor und Sport.

"In het verleden scoorden we vaak een eigen doelpunt. We pasten ons teveel aan aan de wensen van onze klanten. Dat zorgde voor wrijving en een gebrek aan ontwikkelcapaciteit. Als een klant niet tevreden was, gingen we met de ontwikkeling twee kanten op, waarmee we onszelf schade berokkenden."

"In een ideale wereld echter bouw je als motorleverancier een motor en daar hebben de klantenteams het dan maar mee te doen. Het bijkomende voordeel daarvan is dat het fabrieksteam meer data ontvangt."

Ook interessant:

Daar gaan Verstappen en Hamilton onderling nóóit uitkomen

Verstappen en Hamilton crashten samen op Monza. Wie de schuldige is? Daar gaan ze waarschijnlijk nooit uitkomen. In Rusland wacht Verstappen een inhaalrace na een gridstraf.

Luister nu de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

8 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona