Laurent Rossi, CEO van Alpine, geeft zelf het ietwat ontnuchterende antwoord op exact die vraag: "Het is wel een teken. Blijkbaar tellen we niet meer mee in het wereldje, zo nuchter moet je wel naar de situatie kijken. Onze motor was niet langer meer aantrekkelijk voor klantenteams." Overigens zit Rossi niet heel lang bij de pakken neer nadat hij die conclusie heeft getrokken. Want op dit moment kan men zich louter op Alpine richten en dat is in zijn ogen helemaal niet verkeerd: "Daar plukken we nu de vruchten van. En als dat deel eenmaal goed op orde is, dan kan het voor ons weer interessant worden om één of twee klantenteams aan ons te binden." Echter, als het zover komt wil Rossi dat anders insteken dan voorheen het geval was toen het team nog door het leven ging als Renault. Toen heeft men zichzelf flink in de vingers gesneden, meent Rossi in gesprek met Auto, Motor und Sport . "In het verleden scoorden we vaak een eigen doelpunt. We pasten ons teveel aan aan de wensen van onze klanten. Dat zorgde voor wrijving en een gebrek aan ontwikkelcapaciteit. Als een klant niet tevreden was, gingen we met de ontwikkeling twee kanten op, waarmee we onszelf schade berokkenden." "In een ideale wereld echter bouw je als motorleverancier een motor en daar hebben de klantenteams het dan maar mee te doen. Het bijkomende voordeel daarvan is dat het fabrieksteam meer data ontvangt."
Meest gelezen