Voor Lewis Hamilton is het Ferrari-avontuur officieel van start gegaan. De Brit stapte in de auto uit 2023 op het circuit in Fiorano en Barcelona, al ging het op het laatstgenoemde circuit even mis. Hamilton zou naar verluidt zijn gecrasht, waardoor Charles Leclerc later op de dag niet meer in actie kon komen. Voormalig teambaas Eddie Jordan heeft een glasheldere verklaring voor de crash en vindt dat er niet te veel achter gezocht moet worden.
"Ik denk niet dat het hem ook maar enigszins dwars zal zitten", stelt Jordan in de podcast Formula for Success. "Teambazen zoals ik raakten er in die tijd aan gewend en dat is waar je de vele dozen aan reserveonderdelen voor meebrengt. Coureurs moeten simpelweg de limiet opzoeken. Als je niet weet wat de limiet is, ga je niet snel genoeg. Dat is het probleem. Ik zie liever dat Lewis nu kleine foutjes maakt dan dat hij het doet in een kwalificatie of race. Hij krijgt vast en zeker genoeg tijd van Ferrari."
Jordan ziet echter nog een voordeel voor de Scuderia. "Ferrari bouwt meer wegauto's en vergroot de winst door Lewis. Ze zijn dus absoluut in staat om externe inkomsten of uitgaven met Lewis te compenseren. Dat is ook terecht. Ik twijfel er absoluut niet aan dat het een berekende, financiële en commerciële beslissing was. En ik denk dat ze het vele malen hebben terugverdiend."
David Coulthard deelt de mening van Jordan. "Er is veel te doen geweest over zijn recente test in Barcelona. Hij schoot daar even buiten de baan, voor zover je dat een crash kan noemen. Ik was aanwezig bij de Autosport Awards en liep over de rode loper. Alle uitgenodigde tabloidjournalisten waren aanwezig en zeiden: 'wat heb jij gehoord over de crash?' Je weet hoe zoiets gaat. Het maakt niet uit of je de grote Ayrton Senna, Michael Schumacher of Lewis Hamilton bent, je kan een keer van de baan schieten. Zo zie ik het. Hij moet wennen aan de systemen en het vermogen van de Ferrari. We hebben het over hybridemotoren, dus het is geen normale koppelacceleratie van een verbrandingsmotor. Ik denk dat hij in zijn hoofd zo gewend is aan de Mercedes-motor dat hij simpelweg werd verrast."
Coulthard denkt dan ook dat Hamilton de tijd moet krijgen. "Ik ben het met je eens dat het een paar races duurt. In een test loopt een coureur zeer bewust de ABC'tjes van het remmen, insturen en gasgeven door. Je bent de auto aan het ontwikkelen en de engineers van feedback aan het voorzien. En het racen bestaat om instinctief te voelen wat de auto doet in ronde 5 of 10. Er zijn dus twee verschillende elementen als coureur."
Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!