Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Jordan: "Verstappen heeft problemen met de aandrijfas mogelijk verzonnen"

Eddie Jordan vermoedt dat Max Verstappen de problemen met de aandrijfas tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië heeft bedacht, dit zodat de teamorders van Red Bull niet zouden opvallen.

Max Verstappen viel in de kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië uit met problemen aan zijn aandrijfas en vanaf de vijftiende plaats moest hij op zondag terugrijden naar teamgenoot Sergio Perez, die de leiding in de race had. Richting het einde van de race kon Verstappen jagen op zijn Red Bull-teamgenoot, maar van een echt gevecht kwam het niet. Dit had onder meer te maken met mogelijk nieuwe problemen aan zijn aandrijfas. Verstappen meldde een raar geluid over de boordradio, maar Red Bull kon in de data niets zien. Tegelijkertijd stagneerde de rondetijd van Verstappen, die eerst nog inliep op Perez. De Mexicaan won de race en de Nederlander werd tweede - zonder teamorders. Of was er achter de schermen meer aan de hand? Eddie Jordan denkt van wel: hij vermoedt dat Verstappen de problemen met de aandrijfas op zondag heeft verzonnen om teamorders van Red Bull te verhullen. In de Formula for Success podcast bespreekt hij met David Coulthard de dominantie van Red Bull en de opmerkelijke theorie van Verstappen in Djedda. "Ik denk dat Max zijn problemen aan de aandrijfas heeft verzonnen, want ik ben er volledig van overtuigd dat hij, mocht hij in de buurt van Checo komen, hij zijn teamgenoot niet mocht inhalen. Dat is hoe ik het zie, maar als ik een team zou leiden dan is dat precies wat ik ze verteld zou hebben voordat ze het asfalt op zouden rijden", aldus de voormalige teameigenaar van Jordan. Verstappen zou met de volgens Jordan 'verzonnen' problemen voorkomen dat de teamorders duidelijk werden. "Je hoeft geen Einstein te zijn om tot die conclusie te komen. Max vond naar mijn mening een goed excuus om over de aandrijfas te beginnen. Het was een situatie waarin Max zijn positie vasthield, geen gezichtsverlies leed en tweede werd."

Coulthard: "Als Verstappen iets zegt, dan is het ook zo"

Coulthard gelooft maar weinig van Jordans theorie over Verstappen en zijn aandrijfas. "Max is naar mijn mening te eerlijk voor dat", zo haakt hij aan. "Wat je ziet is wat je krijgt. Net als toen hij op de boordradio informeerde over de snelste ronde. Red Bull zei dat hij daar niet mee bezig moest zijn, maar hij zei van wel. Hij weet, net zoals in 2021 het geval was met Lewis Hamilton, dat één punt het verschil kan maken." "Als Max iets zegt, dan is het ook zo. Als hij iets niet zegt, dan is dat omdat hij dat niet denkt." Coulthard denkt wel dat Red Bull mogelijk in had gegrepen met teamorders, mocht Verstappen toch dichter bij zijn teamgenoot in de buurt komen. "Het is een makkelijker één-twee en nog vroeg in het seizoen. Teamorders mogen en de coureurs zijn goedbetaalde werknemers. Een teamorder is dan geen gek idee."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi