Terwijl in de paddock van het Circuit de Barcelona sneeuwpoppen worden gebouwd, zit Jos Verstappen op woensdag met Verstappen.nl om de tafel om zijn zegje te doen over Max Verstappen en de Formule 1. De op één na succesvolste Formule 1-coureur van Nederland reist nog regelmatig met zoon Max mee naar het circuit, maar is minder nadrukkelijk aanwezig. Hij is tegenwoordig meer vader dan coach, een rol waarin hij onverminderd trots blijft op zijn zoon. "Ik vond het zo bijzonder toen hij vorig jaar in Maleisië na alle tegenslagen wist te winnen. Niet veel later deed hij dat opnieuw in Mexico. Hij dook samen met meervoudig wereldkampioenen Vettel en Hamilton de eerste bocht in en kwam er als klein mannetje tussen de grote jongens als eerste uit. Dat is de kracht van Max."
Naast die momenten van euforie, zijn er natuurlijk ook momenteel van bittere teleurstelling. Afgelopen seizoen zelfs heel veel, iets wat vader Jos ook niet in de koude kleren gaat zitten: "Ik voel dan de pijn die Max voelt. Soms was het voor hem ook nodig om even samen te zitten en erover te praten. Max is echter altijd positief gebleven en heeft er veel van geleerd." In 2018 opent Verstappen opnieuw de jacht op Mercedes en Ferrari. De RB14 waarmee hij dat klaar moet spelen is net als alle andere auto's voorzien van een Halo. "Formule 1-onwaardig" , oordeelt Verstappen Sr. "Het is in strijd met het concept van open raceauto's. Ik snap het vanwege de veiligheid, maar vind het een onding om te zien. Neem nou dat veiligheidsscherm zoals ze dat in de Indycars proberen, dat oogt al veel beter. Ik snap niet waarom ze dat in de Formule 1 niet voor elkaar hebben gekregen."
Jos Verstappen
De Halo is Formule 1-onwaardig
De auto's zijn er de afgelopen jaren sowieso anders uit gaan zien, ingegeven door een batterij aan reglementswijzigingen. Ze zijn zwaarder geworden en uitgerust met meer pk's dan in Jos zijn tijd. Of hij er zelf mee over weg zou hebben gekund? "Ik denk het wel. Het blijft een raceauto en daar wen je vanzelf aan. Ik denk dat ik me ook aan deze auto's aan had kunnen passen." Dat gezegd hebbende zou hij desgevraagd wel het nodige veranderen aan de huidige Formule 1 en huidige generatie Formule 1-auto's: "De Halo eraf, minder downforce om het inhalen te bevorderen en meer motoren per coureur per seizoen." "Maar het liefste zou ik zien dat de verschillende motormerken meer op één lijn met elkaar zitten. Ik snap dat Mercedes en Ferrari hun voorsprong willen blijven behouden, maar voor de competitie is het goed als meerdere teams kunnen winnen. Daar komen de mensen voor!"
Meest gelezen