Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kalme Verstappen strooit zout in de Ferrari-wond: "Dat was het belangrijkste"

Max Verstappen kon door een ijzersterke tactiek en overtuigende pace vanaf P10 naar P1 rijden tijdens de Hongaarse Grand Prix. Hij moet eerlijk toegeven dat hij het niet aan had zien komen en weet wat uiteindelijk de doorslag had gegeven.

Max Verstappen begon de Hongaarse Grand Prix vanaf de teleurstellende tiende plek, maar 70 ronden later reed hij als winnaar over de finish. Na afloop blikt hij terug op die bijzondere zegetocht. "Niemand had dit echt verwacht", glundert hij in gesprek met onder andere RacingNews365 . "We hebben voor de race tegen elkaar gezegd dat we kalm moesten blijven en dat is precies wat we hebben gedaan. Tijdens de race hebben we alle juiste beslissingen genomen." Even zat Max echter helemaal in het gedrang, maar hij wist zonder kleerscheuren de start te overleven en kon toen zijn inhaalrace echt beginnen. "Het was wat hectisch in de eerste ronde, want ik werd een beetje ingesloten en moest uit de problemen blijven." Op een gegeven moment had hij door dat een 28e Grand Prix-zege mogelijk was. "Daarna hadden we een aantal inhaalacties en maakten we op het juiste moment een eerste pitstop en kozen we voor de juiste banden. Na de tweede en laatste pitstop, toen ik zag dat Charles het zwaar had om zijn harde banden op te warmen, toen wist ik dat het mijn kans was om ervoor te gaan."

Banden gaven de doorslag

Want die bandenkeuze van Ferrari was uiteindelijk dodelijk, zo merkte ook Verstappen. Over het algemeen waren de banden sowieso al de bepalende factor, oordeelt hij. "Dat was het belangrijkste deze zondag. Om grip te hebben. Langzaam maar zeker reden we verder naar voren. De laatste pitstop was heel goed, ook de timing ervan." "Toen zag ik dat Charles heel erg aan het worstelen was op de harde band, dus dat was mijn moment om de aanval in te zetten. Ik pakte hem, maar toen spinde ik weer en verloor ik de positie." "Ja, dat was ongelukkig, maar we bleven gefocust en gingen opnieuw aan hem voorbij, vergrootten het gat en toen ging het om het managen van de banden tot aan het einde van de race. Het begon ook nog te miezeren, dus we namen geen risico's", aldus de terugblik van de regerend kampioen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"