Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2022

Kalme Verstappen strooit zout in de Ferrari-wond: "Dat was het belangrijkste"

Max Verstappen kon door een ijzersterke tactiek en overtuigende pace vanaf P10 naar P1 rijden tijdens de Hongaarse Grand Prix. Hij moet eerlijk toegeven dat hij het niet aan had zien komen en weet wat uiteindelijk de doorslag had gegeven.

Sainz Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen begon de Hongaarse Grand Prix vanaf de teleurstellende tiende plek, maar 70 ronden later reed hij als winnaar over de finish. Na afloop blikt hij terug op die bijzondere zegetocht.

"Niemand had dit echt verwacht", glundert hij in gesprek met onder andere RacingNews365. "We hebben voor de race tegen elkaar gezegd dat we kalm moesten blijven en dat is precies wat we hebben gedaan. Tijdens de race hebben we alle juiste beslissingen genomen."

Even zat Max echter helemaal in het gedrang, maar hij wist zonder kleerscheuren de start te overleven en kon toen zijn inhaalrace echt beginnen. "Het was wat hectisch in de eerste ronde, want ik werd een beetje ingesloten en moest uit de problemen blijven."

Op een gegeven moment had hij door dat een 28e Grand Prix-zege mogelijk was. "Daarna hadden we een aantal inhaalacties en maakten we op het juiste moment een eerste pitstop en kozen we voor de juiste banden. Na de tweede en laatste pitstop, toen ik zag dat Charles het zwaar had om zijn harde banden op te warmen, toen wist ik dat het mijn kans was om ervoor te gaan."

Banden gaven de doorslag

Want die bandenkeuze van Ferrari was uiteindelijk dodelijk, zo merkte ook Verstappen. Over het algemeen waren de banden sowieso al de bepalende factor, oordeelt hij. "Dat was het belangrijkste deze zondag. Om grip te hebben. Langzaam maar zeker reden we verder naar voren. De laatste pitstop was heel goed, ook de timing ervan."

"Toen zag ik dat Charles heel erg aan het worstelen was op de harde band, dus dat was mijn moment om de aanval in te zetten. Ik pakte hem, maar toen spinde ik weer en verloor ik de positie."

"Ja, dat was ongelukkig, maar we bleven gefocust en gingen opnieuw aan hem voorbij, vergrootten het gat en toen ging het om het managen van de banden tot aan het einde van de race. Het begon ook nog te miezeren, dus we namen geen risico's", aldus de terugblik van de regerend kampioen.

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen heeft Leclerc bijna op de knieën

Wat een race! In de nieuwste RN365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de knotsgekke GP van Hongarije, met het falende Ferrari en de schitterende Verstappen en meer als onderwerpen. Beluister 'm snel!

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Hongarije 2022 RN365 Nieuwsdossier

20 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Kippenvel Zó kondig je een F1-comeback aan: "Terug in de armen van kampioenen"