Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Kansen Red Bull in GP Spanje voorgerekend: "Dan ziet de wereld er heel anders uit"

Maken Max Verstappen en Red Bull meer kans nu de regels rond flexibele voorvleugels worden gewijzigd in Spanje? Rudy van Buren en Ruud Dimmers blikken vooruit in de podcast van RacingNews365.

Verstappen Monaco Q
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen eindigde op de vierde plaats tijdens de Grand Prix van Monaco. De regerend wereldkampioen deed wat hij kon, maar zijn RB21 kwam snelheid tekort op het krappe stratencircuit. De focus werd dan ook al snel naar Barcelona verlegd, ook omdat de reglementen rond flexibele voorvleugels worden gewijzigd. Maar betekent dat ook dat de kansen van Red Bull toenemen? Rudy van Buren en Ruud Dimmers spreken erover in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

"Dat zijn allemaal voorspellingen", vertelt Van Buren. "Uiteindelijk komen er wijzigingen en zullen er links en rechts door de pitstraat updates doorgevoerd worden. Historisch gezien is Barcelona zo'n weekend die iedereen omcirkelt voor een updatepakket. Ik hoop dat de pace van Imola keihard een stap in de goede richting was, maar ook dat is wel een beetje afwachten."

Van Buren legt uit waarom. "Er zijn veel facetten. Het is warm, dus dan kan je het over bandenslijtage gaan hebben. Circuit met veel hogesnelheidsbochten, dat zorgt ook weer voor bandentemperatuur. Het is geen 1+1 en tel maar de goede kant op. Het wordt een spannend weekend door de regelwijzigingen, updates en alles bij elkaar. En dat kunnen ze wel gebruiken na zo'n weekend als Monaco."

Maar hoeveel levert een goed werkende voorvleugel nou op? Dimmers: "Er is mij ooit ingefluisterd dat een goed werkende flexibele voorvleugel, in combinatie met de achtervleugel, zo'n drie of vier tienden kan uitmaken. Daarbij wordt dan heel vaak gewezen naar McLaren. Als het echt zo zou zijn dat McLaren drie of vier tienden verliest, dan ziet de wereld er heel anders uit. Ze verliezen dan niet alleen drie of vier tienden, maar er komen ook dingen bij als de bandenslijtage en setup die je gaat veranderen. Je verliest ook wat andere voordelen in de race. Dat is alleen wel de pure, pure aanname."

Zo simpel is het dus ook niet, weet Dimmers. "Als je kijkt naar de pace die de McLaren heeft ten opzichte van de rest van het veld, zeker in racepace, dan is het vaak zeven tienden tot een seconde bij volle bak stampen. Alleen zijn dat wel de optimale scenario's, bijvoorbeeld wanneer McLaren een perfect weekend heeft. Laten we het zo zeggen, als het uitkomt... Christian Horner hoopt vaak dat dit (de regelwijziging red.) de gamechanger is. Dan heb je nog 16 races en is het van: 'oké, we hebben 8 races gehad en staan 25 punten achter. Dat is veel beter dan verwacht'."

"Alleen gaat het niet om punten achterstand, het gaat om rondetijd. Want die rondetijd bepaalt uiteindelijk hoeveel punten de komende 16 races worden gepakt. Als het in Barcelona niet gebeurt en McLaren iedereen op een hoop rijdt, dan wordt het wel heel erg lastig", sluit Dimmers af.

Beluister de hele podcast hieronder!

Ook interessant:

Max Verstappen moest het met de vierde plaats doen tijdens de Grand Prix van Monaco. De strekking van zijn reactie? Afvinken en door naar Spanje, waar de regels rond flexibele voorvleugels worden aangepast. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en meer in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en je doet automatisch mee aan de winactie.

Abonneer & win!

Praat mee!

x
Red Bull Newey doet openbaring over Red Bull-vertrek