Medio jaren ’00 zorgde een politiek besluit ervoor dat tabaksreclame in de gehele Europese Unie werd verboden. Teams met titelsponsoren uit de tabakswereld moesten alternatieven zoeken: McLaren ruilde haar sigarettenmerk in voor een telefoonaanbieder, Renault doofde haar handel om in zee te gaan met een bank.
Slechts Ferrari bleef in de stille jaren constant verbonden aan een tabaksgigant, te weten Philip Morris International. Het meest bekende merk van dat bedrijf is Marlboro, het sigarettenmerk dat jarenlang verbonden was aan de Italiaanse renstal en successen vierde tijdens de hoogtijdagen van Michael Schumacher bij die equipe. Philip Morris International werd verlekkerd met een deal waardoor er sluikreclame zou worden gemaakt. Anno 2019 betaald het bedrijf nog altijd een slordige zeventig miljoen euro per jaar aan Ferrari. Die sluikreclame viel overduidelijk niet te missen. Ferrari reed met witte streepjes op de motorkap, die deden denken aan het logo van Marlboro. Op meerdere manieren werd getracht de band met het sigarettenmerk in stand te houden, tot de beleidsbepalers er genoeg van hadden. Ferrari werd medio 2010 vriendelijk doch dringend verzocht om alle aan PMI gerelateerde strepen op de wagen weg te halen.
De Ferrari SF90, met Mission Winnow-logo's verdacht genoeg niet meer in het wit.. In de afgelopen seizoenen heeft PMI nagedacht hoe ze wederom invloed uit kunnen oefenen op Ferrari en zodoende op de Formule 1-fan, eind 2018 kwam het antwoord. Middels het Mission Winnow-initiatief, dat ‘nieuwe’ manieren om ‘gezonder’ te leven moet stimuleren – ahum – kwam het langverwachte antwoord op de vraag of PMI ooit nog eens wat van haar investering terug zou verdienen. Want laten we wel wezen: PMI verdient nog altijd goud geld aan rokers. Enige associatie middels sponsoring zou de aandacht alleen maar aan kunnen wakkeren en dat merkt het bedrijf direct op positieve manier in de portemonnee. British American Tobacco, een van de grootste concurrenten van Philip Morris International, heeft de beweegredenen van haar tegenstander nauwlettend geanalyseerd. Het Brits-Amerikaanse samenwerkingsverbond kwam vervolgens tot de conclusie dat het anno 2019 inderdaad een additief effect heeft om een hijsje te nemen van de Formule 1. Kortgeleden kwam het bericht dat BAT in zee is gegaan met McLaren naar buiten. Het bedrijf promoot haar eigen initiatief ‘A Better Tomorrow’. Criticasters noemen het logo ernstige overeenkomsten hebbend met het logo van Lucky Strike, een van BAT’s bekendste sigarettenmerken – een merk dat evenals Marlboro langere tijd in de auto- en motorsport zichtbaar is geweest. Wat het doel van BAT ook is: feit is, dat er nu twee tabaksfabrikanten als sponsor verbonden zijn aan de Formule 1. Wie volgt? Imperial Brands (o.a. Gauloises) of Japan Tobacco (Camel, Mevius – vroeger Mild Seven) wellicht? De eerste tegengeluiden klonken al, er wordt nu ook gehandeld. De Australische overheid heeft vraagtekens geplaatst bij het Mission Winnow-initiatief en wil naar eigen zeggen zo ver gaan, dat Ferrari de bestickering in Melbourne moet verwijderen. Is dat dan wellicht de reden waarom de stickers van het PMI-initiatief dit jaar niet wit, maar zwart zijn?
Meest gelezen