Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kerkhof schetst winnende rijstijl van Verstappen: "Niemand anders kan daarmee omgaan"

Max Verstappen heeft een hele specifieke rijstijl waarmee hij het verschil kan maken in de Formule 1. Atze Kerkhof, de Team Redline-teamgenoot van Verstappen, legt uit hoe speciaal zijn rijstijl is.

Atze Kerkhof weet als geen ander hoe de rijstijl van een coureur eruit ziet. De Nederlandse simrace-coureur heeft er zijn werk van gemaakt en is vandaag de dag Driver Performance Consultant bij het Formule 1-team Alfa Romeo. Hier geeft hij uitgebreid advies en coaching aan de coureurs, waarbij hij tot in detail kan inschatten wat er goed en minder goed gaat. Natuurlijk kijkt Kerkhof ook buiten Alfa Romeo naar de rijstijl van coureurs. In de online racewereld is hij teamgenoot van niemand minder dan Max Verstappen, waardoor hij regelmatig meemaakt hoe speciaal de rijstijl van zijn landgenoot is. Millimeterwerk maakt volgens Kerkhof het verschil, waardoor Verstappen bijna het hele veld af kan troeven. In 2022 zagen we een goed voorbeeld van Verstappens rijstijl. Het contrast met het begin van het seizoen en later was groot volgens Kerkhof. "In het begin van het jaar had Red Bull een beetje een luie auto. Die was makkelijker te besturen omdat hij wat meer naar onderstuur neigde. Maar dat is een vrij saaie manier om een auto te besturen, want wat je ook doet met de remmen, op een gegeven moment roteert de auto niet meer", legt hij uit in een groot interview op de YouTube-pagina van Verstappen. Volgens Kerkhof heeft Verstappen het tegenovergestelde nodig, overstuur dus. "Daarmee roteert de auto meer dan je eigenlijk wil en wat Max heel goed doet, is de balans vinden in een auto die eigenlijk te scherp instuurt voor ieder ander. Niemand kan daarmee omgaan, want dan beginnen ze te glijden. Max krijgt het echter voor elkaar om perfect smooth gebruik te maken van die extra rotatie en hij kan te veel rotatie tegenhouden op momenten dat hij het niet nodig heeft." "Daardoor kan je meer potentieel uit de auto halen, als je die balans tenminste vindt. Ik denk dat je het kon zien bij Mercedes toentertijd met Valtteri (Bottas) en Lewis (Hamilton), dat zat vorig jaar heel dicht bij elkaar. De auto lag daar op rails, terwijl Max juist meer moest vechten. Dat moest hij wel doen om het maximale uit de auto te halen."

Verstappen een klasse apart

Kerkhof is lovend over het millimeterwerk van Verstappen. De Nederlandse simracer ziet de kwaliteiten van de tweevoudig wereldkampioen maar bij een handjevol andere coureurs. Sergio Perez zit hier niet tussen: "Afgelopen jaar zag je in het tweede deel van het seizoen dat de auto wat meer richting Max zijn voorkeuren ging. Hij haalde er wat extra performance uit, waardoor het verschil tussen Sergio en Max duidelijker naar boven kwam." "Je kan met een rijstijl uit het boekje - hard remmen, rustig op het gas en op het juiste moment insturen - binnen vijf tienden van een seconde komen, maar die laatste vijf tienden is andere koek. Hier moet je de auto in balans houden en afstappen van het remmen 'volgens het boekje'. De basis is er nog steeds, maar daarna gaat het om millimeterwerk om de beste balans te vinden. Dat kan hij beter dan anderen, net als Charles Leclerc." Het volledige interview met Atze Kerkhof vind je hieronder.

dNEyzxIUDbU

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024