Max Verstappen en Atze Kerkhof zoeken naar revanche. Anderhalf jaar geleden koerste het tweetal af op een vrijwel zekere overwinning in de virtuele 24 uur van Le Mans, maar serverproblemen gooide toen roet in het eten. Dit weekend doet het tweetal een hernieuwde poging het goud in de wacht te slepen met teamgenoten Felix Rosenqvist en Max Benecke. De coureurs delen een Oreca 07 LMP2-bolide, wat in de virtuele editie van de 24 uur van Le Mans de hoogste klasse is. Net zoals in het echt de langeafstandsrace dagen van voorbereiding vergt, is Atze Kerkhof, tevens teamleider van Team Redline, al lange tijd bezig om de race voor te bereiden. In zijn thuissim is hij diegene die op zoek is gegaan naar de juiste basissetup, waarna Max Verstappen de puntjes op de i mocht zetten. "Ik heb veel aan het basiswerk van de setup gedaan. Dat doen we samen met het team (bestaande uit onder andere top data-engineers, red.), maar dat lag voor wat betreft de coureurs op mijn bord. Max is later bijgesprongen. Hij is dan zoals altijd meteen snel en daarom kunnen we samen de puntjes op de i zetten", aldus Kerkhof in gesprek met RacingNews365 . De input van Verstappen is net zo belangrijk als de basis die Kerkhof legt, zeker ook voor het uiteindelijke eindresultaat. "Met die setups pissen we als Team Redline sowieso al zelden buiten de pot. En Max Verstappen is iemand die net als onze engineers de auto door en door kent. Hij denkt als een engineer en hij rijdt als een wereldkampioen. Dat is de ideale combinatie en als zodanig kan hij ook heel snel feedback geven."
Kerkhof: "Dat zijn precies die tienden die je nodig hebt"
Wat dat concreet oplevert? "Hij vindt altijd wel weer een paar tienden in de setup en dat is heel lekker om te hebben, want dat zijn waarschijnlijk precies die paar tienden die je nodig hebt om het gat te slaan, dus we zijn erg blij met zo'n jongen in het team", klinkt het lachend. "Hij is een geweldige ambassadeur voor ons, maar ook voor het simracen waar hij openlijk vaak over spreekt." Sowieso neemt het simracen, in ieder geval in Nederland, een vlucht, zo merkt Kerkhof zelf nu hij zich sinds kort op de woningmarkt begeeft: "Steeds vaker zie ik op Funda op bijvoorbeeld kinderkamers een racestuurtje staan. Dat is hartstikke leuk om te zien", aldus de simveteraan, die aangeeft dat simracen voor iedereen kan zijn: "Je kan het financieel zo bont maken als je zelf wilt, maar met een bescheiden pakketje van een elektronicazaak kun je relatief eenvoudig je eerste stappen zetten." Zelf zet Kerkhof komend weekend zijn voorlopig laatste stap in het simracen. Wel als coureur in ieder geval. "Dit is mijn voorlopig laatste race die ik ga rijden. Komend jaar ben ik veel te druk met andere zaken. Ik ben bij alle 23 Formule 1 Grands Prix aanwezig als Driver Performance Consultant van Alfa Romeo, ik blijf bezig als teammanager van Team Redline en ik run nog mijn eigen bedrijf Adrenaline Control." "Bovendien ben ik nu nog snel, maar ik word ook een jaartje ouder en ik merk gewoon dat als ik me niet goed kan voorbereiden op zo'n race, als ik niet voldoende kan testen, ik ook echt een stuk langzamer ben." De kwalificatie voor de virtuele 24 uur van Le Mans was op vrijdag al ongemeen spannend. De race is vanaf zaterdag 13:30 uur live op deze website te volgen. Binnenkort verschijnt een tweede deel van het interview met Kerkhof online, waarin we inzoomen op zijn nieuwe rol bij het Alfa Romeo Formule 1-team.
Meest gelezen