Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kersverse Formule 1-baas maakt korte metten met elektrische toekomst

Als het aan Stefano Domenicali ligt zal de toekomst van de Formule 1 er niet elektrisch uit zien. De recent aangestelde Formule 1-baas wil dat de koningsklasse van de autosport ook in de toekomst verder gaat met hybride-motoren.

Vanaf januari zal Stefano Domenicali officieel aan de slag gaan als baas van de Formule 1. De Italiaan wordt de opvolger van Chase Carey die nog wel in een adviserende rol aanwezig zal blijven in het Formule 1-management. Domenicali, voormalig teambaas van Ferrari, ziet in ieder geval geen elektrische F1-toekomst voor zich. "De komende maanden moeten we vooral over de motoren spreken, dat is een belangrijk onderwerp in de huidige Formule 1." "Het zou logisch zijn als de F1 in de toekomst hybride blijft. Het zou namelijk een fout zijn om in een volledig elektrische Formule 1 te investeren. We moeten zowel de techniek als de kosten in de gaten houden voor de toekomst. We moeten niet meer dezelfde fouten als in het verleden maken en dat betekent dat we niet kunnen verwachten of moeten verwachten dat motorfabrikanten wederom grote investeringen moeten doen", aldus Domenicali tegenover de Gazzetta dello Sport . Daarmee doelt de 55-jarige Domenicali op het feit dat de huidige hybride-motoren zeer complex zijn en daarom motorleveranciers als Mercedes en Honda al honderden miljoenen hebben gekost in de afgelopen zeven jaar. "We moeten dingen simpeler maken, op dit moment lijkt het technische en sportieve reglement wel een bijbel. We moeten de regelementen eenvoudiger maken en er daarnaast voor zorgen dat het grijze gebied kleiner wordt." De nieuwe F1-baas lijkt echter geen plannen te hebben om de Formule 1 drastisch te veranderen. "De Formule 1 is nog altijd de grootste autosportklasse van de wereld. Het heeft nog altijd de meeste kijkers en fans. Vanuit veel hoeken is er gezegd dat de sport verouderd is en niet interessant meer zou zijn. Dat is absoluut niet waar. Ik denk dat het tegenovergestelde zelfs waar is. De sport is denk ik interessanter dan ooit voor zowel constructeurs als voor privéteams. We hebben dan ook alles in ons om nog groter te worden." Om de sport nog groter te maken, hoopt de voormalig directeur van Lamborghini vooral het spektakel voor de bezoekers van F1-races nog groter te maken. "Een Grand Prix moet als een concert zijn, het moet een unieke ervaring zijn, een beleving. De fans moeten het gevoel hebben dat ze hun geld goed hebben besteed wanneer ze terug naar huis keren. We hopen ook de jongere generatie bij de sport te betrekken, daarom zullen we ook veel investeren in de E-sports sector. Dat moet echter een zaak blijven die de fysieke sport versterkt."

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami