In 2018 moet een klantenteam dezelfde motor en software krijgen ten opzichte van het fabrieksteam. Dit laat de FIA weten. Reden hiervoor is om (mogelijke) ongelijkheid tegen te gaan. Het is al lang publiek geheim dat klantenteams vaak achtergesteld worden ten opzichte van het fabrieksteam. Bij motorupgrades is het vaak alleen het fabrieksteam dat een nieuwe motor krijgt en bij software is het nog ondoorzichtiger. Eind 2017 riep Toro Rosso zelfs richting motorleverancier Renault dat zij alleen oog hadden voor haar eigen positie in het WK. Officieel moesten de teams qua specificaties al de gelijke motoren krijgen, maar het vermoeden bestond dat er qua software verschillen waren. Een voorbeeld daarvan is de kwalificatiemodus. Topteams als Ferrari en Mercedes peuteren extra PK's los tijdens de kwalificatie, maar de klantenteams leken niet altijd over dezelfde software te beschikken. Hierin moet nu verandering komen. "Het is de bedoeling dat alle powerunits van één fabrikant uniek zijn. Niet alleen qua onderdelen, maar ook qua functioneren", laat de FIA weten.
Meest gelezen