Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Klantenmotoren moeten gelijk zijn aan fabrieksmotoren in 2018

Autosportbond FIA wil een einde aan de mogelijke ongelijkheid tussen klantenteams en fabrieksteams. Al lange tijd wordt er gesuggereerd dat de fabrieksteams zichzelf betere motoren en software geven.

In 2018 moet een klantenteam dezelfde motor en software krijgen ten opzichte van het fabrieksteam. Dit laat de FIA weten. Reden hiervoor is om (mogelijke) ongelijkheid tegen te gaan. Het is al lang publiek geheim dat klantenteams vaak achtergesteld worden ten opzichte van het fabrieksteam. Bij motorupgrades is het vaak alleen het fabrieksteam dat een nieuwe motor krijgt en bij software is het nog ondoorzichtiger. Eind 2017 riep Toro Rosso zelfs richting motorleverancier Renault dat zij alleen oog hadden voor haar eigen positie in het WK. Officieel moesten de teams qua specificaties al de gelijke motoren krijgen, maar het vermoeden bestond dat er qua software verschillen waren. Een voorbeeld daarvan is de kwalificatiemodus. Topteams als Ferrari en Mercedes peuteren extra PK's los tijdens de kwalificatie, maar de klantenteams leken niet altijd over dezelfde software te beschikken. Hierin moet nu verandering komen. "Het is de bedoeling dat alle powerunits van één fabrikant uniek zijn. Niet alleen qua onderdelen, maar ook qua functioneren", laat de FIA weten.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'