De Grand Prix van Hongarije werd afgelopen weekend verreden op de Hungaroring nabij Boedapest. Het laatste raceweekend van het eerste drieluik van het seizoen beleefde op zondag zijn climax toen de race onder natte omstandigheden begon en alle coureurs al vroeg in de race een pitstop moesten maken voor droogweerbanden. Het zorgde voor genoeg opschudding, waarbij sommige teams en coureurs positief opvielen, en sommigen wat minder. Dit waren de tops en flops van het Hongaarse Grand Prix-weekend.
Tops
Racing Point Legaal of niet, Racing Point mag zich dit seizoen gewoon een topteam noemen. Op zaterdag stonden ze er tijdens de kwalificatie met een derde en vierde plaats zeer goed bij. De roze bolides mogen dan wel een veredelde kopie zijn van de Mercedes W10, maar dat zal Lance Stroll en Sergio Perez niet deren. Tijdens de race bleek Stroll een maatje te groot voor Ferrari en Alexander Albon, waardoor hij beslag legde op de vierde plaats. De Red Bull-monteurs (featuring Max Verstappen) Wat een helden. Max Verstappen liet zijn monteurs kort voor het begin van de Grand Prix flink schrikken toen hij in de muur gleed. De mannen van Red bull lieten zich echter niet kennen en repareerden de voorkant van de RB16 van de Nederlander in een recordtijd. Vervolgens liet de Nederlander zien waarvoor de monteurs zo hard hadden gewerkt. De strategie van Haas Als je als Haas zijnde iets voor elkaar wil boksen in het huidige Formule 1-veld heb je twee mogelijkheden: gewoon normaal doen en hopen dat veel anderen problemen kennen en uitvallen, of een grote strategische gok nemen. Dat laatste deed het team dan ook tijdens de Grand Prix van Hongarije door al na de opwarmronde naar binnen te komen voor droogweerbanden. Het gevolg: het eerste punt van het seizoen, dat aan het einde van de rit misschien wel het verschil kan maken tussen een achtste, negende of tiende positie in het kampioenschap.
Flops
Nicholas Latifi Het was een weekend met twee gezichten voor Nicholas Latifi. De Canadees, die zich dit weekend verzekerde van zijn stoeltje voor 2021, deed dat niet door de sterren van de hemel te rijden. De kwalificatiemodus van zijn Mercedes-motor en het feit dat hij aan de goede kant van de grid startte maskeerde zijn tegenvallende prestaties nog enigszins, maar de hoeveelheid pirouettes die de Williams-coureurs afgelopen raceweekend maakte zegt genoeg over de daadwerkelijke reden van zijn contractverlenging. Ferrari Wat een afgang voor Ferrari. Door zowel de Mercedes-coureurs als Max Verstappen op een ronde achterstand worden gezet, zonder dat daar een bijzondere reden voor was - de Ferrari-bolides zijn dit jaar gewoon tergend langzaam - moet toch echt pijn hebben gedaan. Hoe lang is de positie van Mattia Binotto nog houdbaar? Red Bull Huh, Red Bull bij de flops, terwijl ze ook al bij de tops staan? Ja, hoe geweldig de race van Max Verstappen ook was, op vrijdag en zaterdag was hij niet vooruit te branden. Dat kwam niet door de Red Bull-coureur zelf, maar door het materiaal wat hij op dat moment tot zijn beschikking had. De balans van de Red Bull was een groot mysterie en van vrijdag op zaterdag werkte heel het team tevergeefs de hele nacht door aan de bolides van Verstappen en Albon. De tweede plaats van Max maakte op zondag veel goed, maar tot aan de race was Red Bull hard op weg naar het meest teleurstellende weekend in tijden.
Meest gelezen