Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Haas moest volledig op de schop: "Geen ideale situatie"

Sinds dit seizoen zwaait Ayao Komatsu de scepter bij Haas. De Japanner is al jaren betrokken bij het Amerikaanse team, maar volgde afgelopen winter Guenther Steiner op als teambaas. Komatsu erfde een team dat volledig scheef was gegroeid.

Komatsu Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Haas was de afgelopen jaren meerdere keren het lachertje van de Formule 1. Slechte prestaties, gedoe met verschillende controversiële sponsoren en een discutabele hoofdrol voor teambaas Guenther Steiner in de Netflix-serie 'Drive to Survive', zorgden niet altijd voor een positieve blik richting het Amerikaanse team. Aan de nieuwe teambaas, Ayao Komatsu, de taak om dat te veranderen.

Na afloop van de wintertest in Bahrein was de Japanner duidelijk. Haas zou, zeker in het begin van het seizoen, te vinden zijn in de achterhoede van het Formule 1 veld. Punten scoren? Dat zou al helemaal uitgesloten zijn. Dat liep allemaal even anders. In Bahrein kwalificeerde Nico Hülkenberg zich knap als tiende. Het leverde op zondag uiteindelijk geen punten op, maar de snelheid die Haas liet zien, gaf vertrouwen. In Saoedi-Arabië en Australië lukte het wel. In beide races scoorde Haas belangrijke WK-punten, waardoor de start van het seizoen als veelbelovend bestempeld mag worden.

Voor Komatsu is het een leuke bijkomstigheid, maar of dit succes te maken heeft met zijn aantreden? Nee, zo ver wil de Japanner niet gaan. "Ik vind dat ik nog niets heb bereikt. Ik ben wel enorm dankbaar voor de positieve reacties van iedereen binnen het team. Toen bekend werd dat ik de nieuwe teambaas zou worden, heb ik met zoveel mogelijk mensen binnen het team gesproken. Zij gaven bijna allemaal aan dat ze dit een mooi startpunt vonden", aldus Komatsu in de podcast Beyond the Grid.

Komatsu is geen onbekende binnen Haas. De Japanner werkt al sinds het debuut van het Amerikaanse team, in 2016, bij Haas: "Ik ken iedereen binnen het team en weet hoe er gewerkt wordt. Daardoor kan ik me meer focussen op de sterktes en hoe we hier op in kunnen spelen. Mijn achtergrond als engineer helpt me om bepaalde beslissingen te maken."

Onwenselijke situatie

Voor Haas zit er dus een grote transitie aan te komen. Die was ook nodig volgens Komatsu: "Wij werken met drie fabrieken. Een in het Verenigd Koninkrijk, een in Italië én het hoofdkwartier in de Verenigde Staten. Vooral tussen de fabrieken in Italië en het VK was er zo weinig communicatie, dat we niet als één team werkte. In Italië zit onder andere ons ontwerpteam - zij zijn praktisch de bouwers van de auto - terwijl in het Verenigd Koninkrijk ons raceteam is gevestigd. Dus om efficiënt te werken, zullen die twee goed met elkaar moeten samenwerken. Dat is dus ook mijn prioriteit nummer één geweest."

"Als je de volledige vrijheid zou hebben, zou je dan op die manier een team opzetten?", vraagt hij zichzelf hardop af. "Zeker niet, alleen wij hebben momenteel geen keuze. Het is niet ideaal, maar ik ben ervan overtuigd dat we het wel kunnen laten werken. Alleen al dit jaar gaat dit stukken beter", aldus de Japanner.

Een van de veelgehoorde geluiden rondom Haas was jarenlang het feit dat eigenaar Gene Haas niet tevreden zou zijn over de status van het F1-team. Komatsu kan dit wel begrijpen: "Gene wil dat de prestaties omhoog gaan. Hij haat geld verspillen, wat best logisch is. Als ik terugkijk op de afgelopen twee jaar, denk ik dat we dat geld niet verstandig hebben gebruikt. We moeten dus efficiënter gaan werken wat betreft tijd en de kosten. Daar hebben we nu gesprekken over, hoe we dat gaan doen."

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"