Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kostte verkeerde motorsetting Verstappen de overwinning in Monaco?

Rondenlang probeerde Max Verstappen om Lewis Hamilton te verschalken in de straten van Monte Carlo. De Nederlander zat ruim zestig ronden op de bagagedrager, maar wist geen succesvolle actie te plaatsen. Na de race werd duidelijk dat de Red Bull-coureur met een verkeerde motorsetting reed. Maakte dat uiteindelijk het verschil?

Inhalen in Monaco is zeer lastig, maar zondagmiddag zat de gehele Formule 1-wereld aan de buis gekluisterd. Max Verstappen voerde de druk op leider Lewis Hamilton steeds verder op. De Brit worstelde op zijn medium compound banden en in de laatste tien ronden waren zijn banden er volledig aan. In zijn Red Bull wist Verstappen het gaatje steeds te dichten in de hairpin, maar bij het uitaccelereren bij de tunnel liep de Mercedes net genoeg weg om geen actie te kunnen plaatsen. Eenmaal probeerde de Nederlander het, waarbij hij de WK-leider raakte. Na afloop van de race werd duidelijk dat de Honda-motor in een verkeerde motorsetting stond. Bij een pitstop selecteren de Red Bull-coureurs een andere engine setting, om ervoor te zorgen dat ze na hun stop goed van hun plaats komen. Deze setting, die ook gebruikt wordt bij de start, reageert agressief op het gaspedaal. De vermogensopbouw is minder geleidelijk, waardoor het vermogen in een keer volledig vrijkomt. In de smalle straten van Monte Carlo is dat allerminst ideaal. Het probleem voor Verstappen was dat deze setting tijdens het rijden niet om te zetten is naar de reguliere racemodus. “Het was niet erg prettig om zo te rijden, omdat het vermogen ineens vrij kwam als ik het gaspedaal indrukte. We konden dit echter niet veranderen tijdens het rijden, maar ik wist om de problemen heen te rijden.” “Normaal switch ik altijd direct na mijn stop in de pitstraat terug naar de juiste modus, maar door de touche met Bottas en de hectiek daarna vergat ik dat. Het team herinnert me er altijd aan, maar ook voor hen gebeurde er ineens teveel tegelijk. Ze waren aan het kijken of ik schade had aan mijn auto. Maar goed, het is mijn verantwoordelijkheid om de setting aan te passen.” Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe erkende dat de setting waarin Verstappen reed een groot verschil maakte. Middels diverse aanpassingen aan de settings wist de Nederlander echter de invloed van het probleem te verkleinen. Van motorleverancier Honda kreeg Verstappen toestemming om in de slotfase het motorvermogen maximaal op te voeren, maar het was niet genoeg. Met name bij het uitaccelereren van bocht acht liep de Mercedes weg bij de Red Bull, waardoor er eigenlijk geen kans was om een aanval te wagen bij de chicane. Dat inhalen in Monaco zeer lastig is, werd zondag eens te meer duidelijk. Of het Verstappen met de juiste motorsetting wel gelukt was om Hamilton te passeren, zal altijd een vraagstuk blijven. Feit is wel dat het zijn kansen daarop sterk vergroot zou hebben.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"