Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

Kritiek op uitblijven extra FIA-checks: "Kost een paar minuten!"

Ook in Mexico gaat de discussie over de FIA-checks volop door. Na twee diskwalificaties snappen veel Formule 1-bazen en coureurs niet dat er niet meer checks zijn uitgevoerd.

Magnussen Hulkenberg US
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ook Haas-teambaas Guenther Steiner begrijpt niet dat na de willekeurige checks in de Verenigde Staten niet meer actie is ondernomen. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd omdat de plank onder de auto te ver was afgesleten, maar de teamgenoten en de rest van de F1-grid werd er niet op gecontroleerd.

Dat zou veel te veel tijd kosten en het is niet het protocol van de FIA. Toch is lang niet iedereen het hierover eens, zo legt Steiner uit aan onder meer RacingNews365. "Het duurt helemaal niet zo lang om dit te checken. Je hijst de auto omhoog en kijkt eronder! Dit gaat niet over tijd, want om eerlijk te zijn kost dit maar een paar minuten."

Zelf houdt Haas nauwlettend in de gaten hoeveel van de plank slijt. "Na een training en na andere sessies kijk je hoeveel er is weggesleten. Dan reken je dat door over hoeveel dat is per ronde, zodat je kan berekenen wat er over een race-afstand gebeurt. Het checken is helemaal niet moeilijk. Ik bedoel maar: het is een plank die onder de auto uitsteekt!"

De FIA-regels

Steiner kan anderzijds wel begrijpen waarom er in de VS niet direct urenlang extra controles werden uitgevoerd. "In de reglementen staat nou eenmaal dat je niet alle auto's hoeft te checken. De FIA heeft een checklist wat ze wel en niet doen, maar waarom ze dan niet de rest ook controleren (na een diskwalificatie, red.)? Dat is een vraag voor de FIA."

"Het is echter wel mogelijk. Om dit uit te rekenen hoef je de plank niet van de auto te halen en het is ook geen hogere wiskunde. De discussie over wat ze zouden moeten doen met de overige auto's heeft waarschijnlijk langer geduurd dan alle andere zestien auto's te ochecken! Naar mijn mening snap ik niet waarom we niet een half uur langer blijven staan voor extra checks. Maar ja, dat moet je verder aan de FIA vragen", aldus de Haas-teambaas.

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen