Ferrari mag zich voor het derde jaar op rij de winnaar noemen van de 24 uur van Le Mans. In 2023 won de #51 auto, vorig jaar de #50 en in 2025 is het raak voor de #83 auto. De auto, bestuurd door Yifei Ye, Philip Hanson en Robert Kubica, is echter geen fabrieksteam van de Scuderia, maar rijdt wel onder de naam van de Italiaanse renstal. Ook de #6 Porsche Penske en de #51 Ferrari gaan mee naar het podium op het Circuit de la Sarthe.
Met twee Cadillacs vooraan het veld werd er 24 uur geleden gestart aan de iconische race, maar heel lang konden ze niet genieten van die posities. De #5 Porsche nam de leiding over, maar het was al snel duidelijk dat Ferrari de beste pace had. De drie Italiaanse auto's hadden zich niet al te goed gekwalificeerd, maar stormden door het veld naar voren. Dat moest ook worden gezegd van de #6 Porsche Penske, die vanaf de laatste startpositie moest komen na een diskwalificatie in de kwalificatie.
In een race die vrij rustig en droog verliep, bleek het uiteindelijk te gaan tussen de drie Ferrari's en de Porsche Penske. De #51 Ferrari had de beste papieren in handen, ware het niet dat Alessandro Pier Guidi spinde bij het ingaan van de pitstraat. Hij kwam in het grind terecht, wist er toch nog uit te komen, maar daarna liep die auto achter de feiten aan.
Bij de Nederlanders liep het zeker niet op rolletjes. In de kwalificatie ging het al mis voor Nyck de Vries en Toyota en in de race zat de snelheid er eigenlijk geen moment écht in. Vanaf P17 kwam de formatie nog wel naar voren, maar kon zich nooit echt mengen in de strijd om de podiumplaatsen. Uiteindelijk eindigde De Vries op P6. Robin Frijns had in de #20 BMW de nodige problemen en zakte daardoor ver weg. De BMW haalde de finish, maar wel op grote achterstand: het werd uiteindelijk P18 voor Frijns.
LMP2 & LMGT3
In de LMP2-klasse was de #43 Inter Europol Competition op weg om aan het langste eind te trekken, maar met ruim een halfuur op de klok leek de zege min of meer te worden weggegooid. Er werd te hard door de pitstraat gereden en daar kreeg het team een straf voor. De #48 VDS Panis Racing leek daarvan te kunnen profiteren, maar uiteindelijk sloeg de #43 auto toch terug en won de race. De snelheid bij de #48 was weg en daar profiteerde Inter Europol Competition weer van. Ook de #199 AO BY TF stond op het podium.
Voor de Nederlanders in deze klasse werd het op zijn zachtst gezegd een moeizame race. Job van Uitert lag met de #28 IDEC Sport op podiumkoers, maar viel uit nadat er een wiel van de wagen vloog. Renger van der Zande reed vervolgens langzaam op de baan, waardoor ook hij een goed resultaat uit zijn hoofd kon zetten. De #22 United Autosports eindigde uiteindelijk op P7. Bent Viscaal was uiteindelijk de beste Nederlander in deze klasse door op P6 te eindigen. Nicky Catsburg kwam niet verder dan P13.
In de LMGT3-klasse wist de #92 Manthey 1st Phorm zege te pakken, met de #21 Vista AF Corse en #81 TF Sport die ook op het podium mochten staan. De twee Nederlanders in deze klasse, Loek Hartog en Lin Hodenius, eindigden respectievelijk op P6 en P12.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!