Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Lambiase wijst hét omslagpunt in carrière Verstappen aan: "Toen viel het kwartje"

Max Verstappen en Gianpiero Lambiase zijn als twee handen op een buik. Zijn race-engineer blikt terug op acht jaar samenwerking met de Nederlander.

Verstappen Lambiase
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Want Max Verstappen was niet meteen wereldkampioen bij Red Bull. Natuurlijk had hij daar ook niet het materiaal voor, maar zijn geweldige hoogtepunten in zijn eerste jaren bij het team wisselde hij soms ook af met een dieptepunt.

Gianpiero Lambiase werkte al die jaren samen met de inmiddels drievoudig F1-kampioen. Als race-engineer beleefde hij al die hoogte- en dieptepunten aan de zijde van de coureur. Hij weet precies aan te wijzen wanneer de tijd van pieken en dalen voorbij was en de weg alleen maar verder omhoog ging.

Het begin van 2018 was volgens Lambiase namelijk het dieptepunt. Verstappen kende een lastige periode, maakte enkele fouten en was betrokken bij crashes. Na zijn misser in VT3 in Monaco - hij crashte en kon daardoor niet meedoen aan de kwalificatie - ging de knop volledig om.

"In mijn nauwe samenwerking met hem zijn er denk ik twee fases geweest van zijn ontwikkeling. In 2018 hadden we de eerste zes à zeven races een lastige periode. We deden niks anders dan crashen. Er was een omslagpunt, waarop hij door had dat hij het anders moest doen, omdat het de verkeerde kant op ging."

Dieptepunt in Monaco

Hoofdmonteur Lee Stevenson herinnert zich dat ook nog als de dag van gisteren. "In Monaco ging hij eraf in VT3. Hij was niet gehaast, maar hij wilde wel elke sessie winnen. Hij raakte de binnenkant van de vangrail in Monaco en boem, kwam tot stilstand in de muur. Kapot. Toen hij zich realiseerde dat hij de pole daardoor niet kon pakken, toen zag ik hem op zijn diepste punt achter de garage.", aldus Stevenson.

Lambiase vervolgt over die ommekeer. "Daarna was hij het hele jaar zeer competitief in de strijd met Daniel Ricciardo. De tweede fase volgde daarop, dat bouwde zich daarna langzaam op. Hij begon te leren dat je de finish moest halen als je mee wilde strijden voor de wereldtitel", aldus de race-engineer.

"Dat kwartje bij Verstappen viel in 2020, toen de auto niet heel competitief was en hij niet voor de titel kon strijden. Toch was hij ultraconstant, net als in zijn eerste kampioensjaar. In 2020 kon hij niet om de titel strijden, maar in 2021 werd hij wel kampioen, vooral door hoe constant hij was."

Bekijk hieronder de volledige Red Bull-video over acht jaar Verstappen.

Ook interessant:

Op 13 december 2023 was het zover: de eerste livepodcast van RacingNews365 bij Racesquare in Utrecht! Het briljante seizoen van Max Verstappen, de zegedroogte van Lando Norris én prangende vragen van de fans: het kwam allemaal voorbij! Een ding is zeker: Verstappen kroonde zich tot levende legende!

Praat mee!

Viaplay
x
Ferrari Slaat grote slag en kaapt twee kopstukken weg bij Mercedes