Natuurlijk is de uitgangspositie voor Max Verstappen en Red Bull om de tweede coureurstitel op rij binnen te halen uiterst gunstig. De Red Bull-coureur staat 63 punten voor op zijn Ferrari-concurrent. Dat betekent dat als Verstappen twee keer uitvalt in races die Leclerc wint, hij alsnog aan de leiding van het kampioenschap gaat. Toch wil voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers de vlag nog niet uithangen: "We hebben afgelopen weekend nog gezien dat je in een oogwenk van 'hero' naar 'zero' kan gaan. Nu was dat Leclerc, maar dat kan de volgende keer ook Max Verstappen zijn. Je ziet hem wel minder fouten maken, maar bulletproof is niemand." Lammers noemt vervolgens een lijst op van zaken die roet in het eten kunnen gooien van de succescombinatie Verstappen en Red Bull: "We gaan nog het nodige zien in de resterende races van dit seizoen. Denk daarbij aan gridstraffen, persoonlijke fouten en materiaalpech. Allemaal zaken die een titel in de weg kunnen staan." Dat gezegd hebbende ziet de winnaar van de 24 uur van Le Mans van 1988 Verstappen zeer controlerend te werk gaan: "Hij is qua punten echt een buffer aan het opbouwen." Punten scoren is het devies, ook als hij geen reële kans maakt op de overwinning. Maakt dat ook dat Verstappen wat meer reserves inbouwt, dat hij bijvoorbeeld op 98% rijdt, waar hij voorheen op 105% reed? Lammers denkt van niet.
"Hungaroring net zo goed een Red Bull- als Ferrari-circuit"
"Max rijdt nog op exact dezelfde manier als voorheen, maar bewaart veel beter het overzicht", verduidelijkt hij. Deed hij dat voorheen dan niet? "Voorheen was hij niet in positie om dat overzicht op deze manier te bewaren, want hij heeft nog niet eerder in de rol van favoriet voor de titel gereden. Daar komt een stukje ervaring bij kijken en voor ervaring zijn geen shortcuts." Over shortcuts gesproken: de volgende race is de Formule 1 Grand Prix van Hongarije op de Hungaroring, één van de kortste en bochtigste banen van de kalender. 'Een Ferrari-circuit' opperen veel mensen vooruitblikkend op die race. Dat is volgens Lammers wat makkelijk geroepen. "Dit seizoen is elk circuit een Ferrari-circuit gebleken, want ze zijn overal snel. Maar om die reden is elk circuit net zo goed ook een Red Bull-circuit", aldus Lammers, die om die reden een spannende strijd verwacht. "En als het al zo is dat dit misschien net iets meer een Ferrari-circuit is, dan kan een goed getimede call van Red Bull net zo goed het verschil maken." Lammers sluit niet uit dat een derde team zich in de strijd om eremetaal kan gaan mengen, daarbij natuurlijk doelend op Mercedes: "Dat team weet de aerodynamische uitdagingen van dit seizoen steeds beter te doorgronden en dat hebben ze in mijn ogen na die moeizame seizoenstart nog vrij snel gedaan ook. Dat verbeterde aerodynamische begrip van hun eigen auto kan juist op Hungaroring, daar waar veel downforce gevraagd wordt, van meerwaarde zijn."
Meest gelezen