Natuurlijk heeft voormalig F1-coureur en huidig autosportliefhebber Jan Lammers het afgelopen half jaar de Formule 1 nauwlettend in de gaten gehouden. Als hij niet druk bezig was met de indrukwekkende kartcarrière van zijn zoon , dan hield hij de verrichting van Max Verstappen en zijn negentien collega's in de gaten. Hij schuift bij het ingaan van de zomerstop aan voor een interview met RacingNews365 . Welk moment komt er meteen bij hem naar boven als hij terugdenkt aan de eerste twaalf Grands Prix? "Niet per se specifieke momenten, maar dat komt ook omdat ik natuurlijk al dik vijftig jaar in die business zit", reageert Lammers. "Ik ben niet de fan die in een keer heel opgewonden wordt van allerlei situaties of wat dan ook. Die dingen zie je even gebeuren en dan denk je, 'nou lekker dan'. En weer door, snap je? Je blijft niet overal zo in hangen. Dus dan kijk je toch wat breder en wat meer naar de trends enzovoort."
Team Verstappen
En er zijn wel een paar trends die Lammers de afgelopen maanden heeft gespot in de Formule 1. "Globaal is natuurlijk duidelijk dat niet alleen Max, maar ook het team Red Bull ongelooflijk indrukwekkend bezig is", looft de Sportief Directeur van de Dutch Grand Prix. Volgens hem schuilt er meer achter het succes van Verstappen dan alleen zijn talent en snelheid. De mensen die achter hem staan mogen niet vergeten worden. "En dat gaat over de hele breedte", benadrukt Jan. "Maar Max is eigenlijk ook een team. Het management dat er achter zit, met Raymond Vermeulen en met Jos, uiteraard. Dat is ook een team dat gewoon fantastisch functioneert. Zij zijn best een enorm bedrijf geworden met alle merchandise en alle acties eromheen. Het hele management is ongelooflijk omvattend, veelomvattend." "Hun aanpak is ook heel indrukwekkend. Ik denk dat dat de reden is waarom het zo goed is, omdat het ook op een organische manier ontstaan is. Het is langzaam gegroeid en die verbinding tussen Vermeulen en de Verstappens is ook op een hele natuurlijke manier tot stand gekomen. Een heleboel vakkundigheid is daar echt aanwezig", aldus Lammers.
Now you see me, now you don't
De volgende trend is eigenlijk dat er achter Verstappen geen trend te bekennen is. Het ene raceweekend is het het ene team dat er met de troostprijzen op het podium vandoor gaat, het andere weekend het volgende team. "Wat ook kenmerkend is voor dit jaar: denk de Red Bulls maar even weg en dan hebben we natuurlijk een heel bijzonder seizoen met iedere keer weer iemand anders die zich meldt voor die derde plaats op het podium." "Is het niet in het begin de Ferrari, dan is het de Aston Martin en dan weer de Mercedes. Vervolgens meldt ook in een keer een McLaren zich. In de sprintrace in België zien we plots Gasly met zijn Alpine op het podium staan. Het afgelopen weekend had Yuki Tsunoda weer een enorme opleving op zondag", noemt hij nog maar eens een voorbeeld van de onvoorspelbaarheid in F1. "Soms weet je niet waar de snelheid plots vandaan komt, maar je weet ook niet waar die af en toe blijft. Want die Haas-coureurs, die doen op zaterdag in die top tien mee en dan komt de race en zijn ze weer weg. Dus het is wel zo iets van: now you see me, now you don't .
Verstappen domineert
Maar Verstappen en Red Bull wegdenken is natuurlijk onmogelijk. Hoe je het ook wendt of keert, om het team uit Milton Keynes en de brullende leeuw genaamd Max kan je momenteel niet heen. De eerste twaalf races werden allemaal door Red Bull gewonnen, waarvan tien zeges voor Verstappen, waaronder de laatste acht op een rij. "Dat is natuurlijk geweldig", is Lammers onder de indruk. "We hebben jaren gehad waarin we dachten 'tjonge, die Schumacher met Ferrari, wordt het niet een beetje saai?', want we wisten vooraf al dat ze gingen winnen. Kijk nou eens hoe wij nu over Ferrari praten en hoe we naar die prestaties kijken. Wij hebben die periode ook gehad dat de gemiddelde racefan Renault wegzette alsof ze gewoon een stel idioten waren en niet wisten wat ze moesten doen." Integendeel. Lammers benadrukt dat er achter al die teams hardwerkende organisaties zitten met duizenden topmensen. Dat de ene het minder doet dan de andere, komt vooral door de moordende concurrentie en niet door onkunde. "Dat zijn super-, superindrukwekkende organisaties met een ongelooflijk professionele aanpak. Maar de competitie is zo strak dat voordat je echt daar weer boven op het podium staat... Ja, dat is gewoon waanzinnig. Dus ook Ferrari is een hele indrukwekkende organisatie. Alleen voordat je op alle plaatsen weer de juiste mensen hebt en dat die ook in harmonie met elkaar werken, zodat je ook qua techniek maximaal ontwikkelt en bijblijft, is gewoon verschrikkelijk moeilijk." "Des te knapper van Red Bull dat ze dat goed voor elkaar hebben", oordeelt de voormalig coureur. "Maar kijk naar McLaren. Als je daar een rondleiding krijgt op de fabriek, dan denk je 'hoe is het in Godsnaam mogelijk dat die mensen nog verliezen?' Dan kijk je naar de raceresultaten en zie je dat ze niet eens domineren. Dan denk je: 'Wat is hier aan de hand?' Want die organisaties en die fabrieken waar die auto's gebouwd worden, die zijn zo indrukwekkend."
Red Bull is als een topgerecht. Voeg er een verkeerd ingrediënt aan toe, of haal er een belangrijk ingrediënt uit, en de smaak is er af
Jan Lammers over de Red Bull-dominantie
Dominantie Red Bull is eindig
Red Bull loopt momenteel als een geoliede machine, maar Lammers weet maar al te goed dat die bijzondere reeks niet oneindig door zal gaan. Er hoeft maar een radertje weg te worden gelokt door een ander team of met pensioen te gaan en een ander team gaat met de scepter zwaaien in de Formule 1. "Het is dus iets wat nu misschien saai lijkt te zijn, maar ook Red Bull zal in de toekomst die succesreeks niet vol blijken te kunnen houden. Vergis je niet over die combinatie van al die mensen die gewoon feilloos op elkaar aansluiten. Denk maar aan een topgerecht en voeg er maar één verkeerd ingrediënt aan toe of haal er maar één belangrijk ingrediënt uit en dan is de smaak eraf." "Dus bij Red Bull: je weet niet wie degene is die straks die hele structuur gewoon aan het wankelen kan brengen. Als straks Adrian Newey of Helmut Marko zegt van 'nou jongens, ik ga de tuin doen', of haal Max bij Red Bull weg. Dan is Perez de last man standing . En we hebben gezien wat dat inhoudt. Ja, hoe lang deze structuur zo bulletproof aanwezig zal zijn, geen idee, maar onderschat niet wat het met een team kan doen als er een paar ingrediënten verdwijnen", zo sluit hij met wijze woorden af. Het volledige interview met Jan Lammers is vanaf woensdagmiddag terug te vinden op ons YouTube-kanaal . Hieronder vertelt hij alvast over de weg van zijn zoon richting de Formule 1.
rbwK-p2HYSw
Meest gelezen