Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Jan Lammers

Lammers velt zijn oordeel over kansen De Vries: "Wat is de Red Bull-opleiding dan waard?"

Jan Lammers bekijkt in een interview met RacingNews365 de Formule 1-grid van 2023 en de situatie van Nyck de Vries bij Williams, of toch AlphaTauri? De compleetheid van de Nederlandse coureur moet hem volgens Lammers gaan helpen.

De Vries Monza
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Silly Season is in volle gang en voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Singapore zijn er nog zo'n drie stoeltjes te vergeven. Bij Alpine, Haas en Williams is er nog een zitje vrij, al kan er bij AlphaTauri ook nog ruimte gemaakt worden als Pierre Gasly naar Alpine gaat. Dit biedt kansen voor de Nederlander Nyck de Vries.

Het vertrek van Nicholas Latifi vergroot de kansen van De Vries logischerwijs. Hoe ziet het er nu uit op de Formule 1-grid? RacingNews365 sprak Jan Lammers over de situatie bij de coureurs, de kansen voor De Vries en de juniorenprogramma's met als doel een F1-stoeltje. "Er zijn zó veel goede rijders op de markt, laten we dat niet vergeten", zo begint hij het gesprek, kijkend naar de kansen voor een tweede Nederlandse coureur in de koningsklasse.

"Het ligt er een beetje aan waar de teams naar kijken. Gaan ze kijken naar leeftijd, toekomst of ervaring? Kijken ze naar de resultaten van hier en nu? Dat is altijd wel cruciaal." Met de resultaten zit het volgens de oud F1-coureur wel goed. "Nyck heeft een ontzettend goede reputatie als complete en snelle coureur. Ze hebben hem eerst nét niet gekozen en gaat het hem nu net wel worden? Dat zou prachtig zijn."

"Er zijn echter heel veel goede rijders op de markt. De aanvoer van nieuwe goede rijders gaat hard en de komst van Oscar Piastri laat ook weer zien dat iemand van de oudere garde moet vertrekken", zo doelt hij op Daniel Ricciardo, die volgend jaar plaats zal moeten maken bij McLaren voor Piastri, vooralsnog de enige F1-debutant in 2023.

Verstoort De Vries de Red Bull-juniorenopleiding?

Mocht De Vries het stoeltje bij AlphaTauri uiteindelijk krijgen, dan is hij de tweede coureur in een korte tijd die buiten de Red Bull-familie naar een van de F1-teams wordt gehaald. Dit zagen we eerder al bij Sergio Perez, die sinds 2021 naast Verstappen bij Red Bull rijdt. Is dit schadelijk voor de juniorenopleiding van het energiedrankjesmerk? "Je gaat het jezelf wel afvragen natuurlijk", vindt Lammers.

"Wat is die jonge rijdersopleiding dan waard? De rijders focussen zich ondertussen natuurlijk vooral op het rijden. Ze worden uiteindelijk uitgekozen om hun skills. Dat zag je ook bij Max, die zit er niet vanwege het geld. Piastri zit er net zo goed omdat hij overtuigend gereden heeft. Dat is maar voor enkelen weggelegd: je prestaties moeten niet alleen goed zijn. Je moet ook overtuigend zijn en blijven."

Als voorbeeld noemt Lammers hierbij Guanyu Zhou. De Chinese F1-debutant heeft onlangs een contractverlenging gekregen bij Alfa Romeo na een prima debuut in de koningsklasse. En dat terwijl hij ook bekend staat als 'paydriver'. "Ik denk dat Alfa zich in het begin best heeft afgevraagd: hebben we wel de goede keuze gemaakt? Maar ze mogen echt trots zijn op hun keuze."

"Het is niet alleen een snelle coureur, het is ook nog eens een plezierige vent. Zhou laat wel zien dat het feit dat je veel geld meeneemt niet direct zegt dat je slecht bent."

Latifi is ondertussen wel zijn stoeltje kwijt

Zhou kreeg een contractverlenging van zijn team, maar bij Williams zit dat er niet in voor Nicholas Latifi. De Canadees zal na 2022 de sport hoogstwaarschijnlijk verlaten nu hij geen stoeltje meer heeft. Hij nam altijd veel miljoenen mee naar de Britse renstal, maar deze zijn dus niet meer nodig.

Lammers legt wel uit dat het 'moreel gezien een moeilijke keuze is' om Latifi geen contractverlenging te geven. "In de tijden dat Williams het zwaar had, hadden ze erg veel aan Latifi. Mede door Latifi hebben ze nu weer aansluiting gevonden en konden ze in leven blijven. Latifi heeft zijn werk gedaan vanuit Williams gezien, maar het zal voor hem een beetje zuur aanvoelen."

"Maar ja, aan de andere kant: als je de skills niet hebt, dan moet je het ook niet vreemd vinden als je er op een gegeven moment uit kukelt. Of je nou geld hebt of niet", zo sluit Lammers af.

Ook interessant:

Verstappen moet even wachten op zijn tweede Formule 1-wereldtitel

De Grand Prix van Singapore staat voor de deur en dat betekent natuurlijk dat de mannen van RacingNews365 in de nieuwste Formule 1-podcast weer uitgebreid vooruitblikken op het raceweekend. Beluister de podcast hieronder!

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Interviews RN365 Nieuwsdossier

22 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Verboden FIA grijpt in en verbiedt Mercedes innovatie-per direct