Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers: "Vertrek Honda kan in het voordeel van Verstappen en Red Bull werken"

De teleurstelling in het Red Bull-kamp was groot toen Honda in de tweede helft van het vorige seizoen aankondigde de Formule 1 vaarwel te zeggen per 2022. Maar volgens voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers kan het ook zomaar in het voordeel van het team van Max Verstappen werken.

Net zoals iedereen wacht op een deal tussen Mercedes en Lewis Hamilton, wacht iedereen ook op nieuws over Red Bull. Want met welke motoren gaat het team van Max Verstappen rijden als in 2022 Honda niet meer als officiële motorleverancier actief is in de Formule 1? Red Bull is er met Honda al een tijd over uit dat het de motoren in 2022 overneemt en in eigen beheer in elkaar zet en onderhoudt, en ook de gewenste engine freeze lijkt er nu daadwerkelijk te gaan komen . Maar in de ogen van Jan Lammers is er nog een ander scenario rendabel, eentje waarbij Red Bull de motor wél zelf doorontwikkelt met een beetje hulp van Honda. "Als Red Bull de fabriek en de running kosten overneemt, samen met een deel van het werknemersbestand, dan is dat voor beide partijen interessant. Red Bull kan dan die motor inzetten tegen misschien wel een gunstiger tarief dan wanneer men die motoren zou leasen, terwijl Honda bijna geen kosten meer maakt en toch de aansluiting houdt met de ontwikkelingen in de Formule 1."

Een merk kan vaak veel minder risico's nemen

Jan Lammers

Dat gezegd hebbende sluit Lammers in gesprek met RacingNews365 niet uit dat Red Bull en daarmee ook Max Verstappen er zelfs op vooruitgaan ten opzichte van de jaren waarin men met met fabrieksmotoren reed: "Als je over dezelfde skills en budgetten beschikt, is het soms een voordeel om een privé-organisatie te zijn. Een fabrikant is immers vaak veel minder flexibel. Dat is vaak een veel logger apparaat." Lammers legt uit dat een partij waar in naam geen grote autofabrikant aan hangt veel meer risico kan nemen: "Als fabrikant heb je natuurlijk ook te maken met een zekere moraal. Ze hebben ook te maken met gevoelige thema's als duurzaamheid, veiligheid en het imago van het merk. Zo kunnen ze vaak minder ver gaan met het nemen van risico's op het moment dat de betrouwbaarheid op het spel staat. Niet voor niets gaat Renault, dat ook met de betrouwbaarheid heeft geworsteld, nu verder als Alpine." 'Risico's': het is een woord dat Red Bull-adviseur Helmut Marko al vaak in de mond nam als het ging over de aanpak van Honda. Vaak moesten de Japanners in de ogen van de Oostenrijker net iets meer durven. Maar of ze nu in 2021 de titel pakken of niet, Honda mag op één ding zeer trotst zijn, meent Lammers: "Als je de na de betrouwbaarheidsproblemen die Honda heeft gehad die problemen weet op de lossen en in de top vijf weet mee te draaien, is dat gewoon een hele prestatie."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi