De afgelopen races is niet alleen Max Verstappen in topvorm. Ook Sergio Perez kent hoogtepunt na hoogtepunt in zijn Formule 1-carrière, met de overwinning van de Grand Prix van Monaco als kers op de taart. De teamgenoot van Verstappen bij Red Bull klimt ondertussen naar de tweede plaats in het wereldkampioenschap, waardoor hij een serieuze factor is om rekening mee te houden. Na twee stratencircuits reist het F1-circus nu af naar Circuit Gilles Villeneuve voor de Grand Prix van Canada. Verstappen moet hier wederom winnen van zijn teamgenoot als hij een redelijk marge wil houden in de coureursstand. Volgens Jan Lammers is dit niet zo'n probleem, want het voordeel ligt in Montreal toch echt bij de Limburger. De karakteristieken zijn namelijk anders en ook de 'pechfactor' van de race in Monaco telt niet meer mee, zo legt de voormalig F1-coureur uit tegenover RacingNews365 . "Max had de afgelopen races met de vrije trainingen een klein beetje pech met de gele en rode vlaggen, en dat zit dan net even niet in zijn voordeel, maar dat was ook eigenlijk het snelheidsverschil tussen Perez in Max." "Eigenlijk denk ik dat Max wel weer een licht voordeel gaat hebben op Perez nu, want hier ben je iets minder kwetsbaar voor het stuiteren", legt Lammers uit, doelend op de stijfheid van de RB18. Een stijve Red Bull-bolide heeft namelijk een probleem met een aantal bochten, niet zo zeer op hoge snelheid zoals bij Mercedes. Eerder legde hij al uit: "Tussen het afremmen en accelereren zit een bijzondere kwaliteit van Max. Omdat we nu met de reglementen dat stuiteren alleen maar kunnen voorkomen door de auto qua rijhoogte wat hoger te zetten en wat stijver te maken, lever je wat in bij de langzame bochten."
Circuit Gilles Villeneuve met andere karakteristieken
De bochten op het circuit in Montreal zijn niet allemaal op hoge snelheid, maar het circuit is vloeiender dan een stratencircuit als Monaco of Bakoe. Volgens Lammers kan de bolide wat gunstiger worden afgesteld voor Verstappen. "Dit omdat je minder maatregelen hoeft te nemen voor dat stuiteren. Je kan een fractie lager rijden, zodat Max wat meer voorkant heeft. Dan valt het allemaal wat meer zijn richting op." Het belangrijke voordeel is juist wat de regerend wereldkampioen dus tekort kwam de afgelopen tijd. Later wordt het volgens Lammers alleen maar beter en beter: "Als we op de circuits met veel bochten op medium snelheid komen, zoals de Red Bull Ring en Silverstone, dan kan Max het verschil weer gaan maken."
Meest gelezen