Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Nicholas Latifi

Latifi gefrustreerd door wedstrijdleiding na gridstraf in Japan

Nicholas Latifi is niet blij hoe het proces is verlopen waarin hij een gridstraf van vijf plaatsen kreeg voor de Grand Prix van Japan, nadat hij een opmerkelijke crash veroorzaakte in Singapore.

Latifi Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nicholas Latifi's GP-weekend in Japan begint al meteen 1-0 achterstand, of beter gezegd een 5-0 achterstand. Na zijn crash met Guanyu Zhou in de GP van Singapore kreeg de Canadees een gridstraf van vijf plaatsen voor het volgende raceweekend in Suzuka.

Hoewel Latifi erkent fout te zitten bij het incident, is hij alsnog gefrustreerd over de manier van handelen van de wedstrijdleiding.

"Als je kijkt naar de verschillende onboard-beelden en kijkt naar de reglementen, dan is het duidelijk. Hij zat naast me en ik gaf hem niet genoeg ruimte", erkent Latifi. "Eén van de frustraties is dat ik geen kans heb gekregen om naar de wedstrijdleiding te gaan, omdat ze me daar niet voor hadden opgeroepen. Normaal gebeurt dat wel altijd bij een incident tussen twee coureurs."

"Ik zou toch wel bestraft worden uiteindelijk nadat ik mijn verhaal zou hebben kunnen doen. Ik weet dat dat waarschijnlijk geen groot verschil gemaakt zou hebben en ik zou het geaccepteerd hebben. Maar dat ik niet naar de stewards kon om mijn kant van het verhaal uit te leggen is frustrerend. Vooral omdat we zo consistent mogelijk willen blijven met de beslissingen en straffen."

Latifi's kant van het verhaal

Latifi vertelt dat hij Zhou niet zag doordat hij in zijn dode hoek reed, iets wat Zhou op zich wel had kunnen weten, zo is de Canadees van mening.

"Ik nam dezelfde racelijn die ik elke ronde nam en ik keek in mijn spiegels, in beide richtingen. Je ziet vanuit de onboard-beelden dat ik beide kanten op kijk. Maar het probleem was, door het verschil in lijnen, dat hij de hele weg naar die bocht in mijn dode hoek zat."

"Als coureurs weten we allemaal dat er een enorme dode hoek is in de auto. Hij (Zhou) reed op een plek waar hij kon verwachten dat ik hem niet kon zien, vooral op een stratencircuit in de regen. Dus dat is lastig..."

Ook interessant:

Gefrustreerde Verstappen zet F1-wereldtitel in de koelkast

Wat ging er bij Red Bull mis en wie of wat was daar debet aan? En wat maken de heren van de podcast van de controverse rond Red Bull en het mogelijk overschrijden van de budgetlimiet? Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Nicholas Latifi

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

22 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"