Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Latifi gefrustreerd door wedstrijdleiding na gridstraf in Japan

Nicholas Latifi is niet blij hoe het proces is verlopen waarin hij een gridstraf van vijf plaatsen kreeg voor de Grand Prix van Japan, nadat hij een opmerkelijke crash veroorzaakte in Singapore.

Nicholas Latifi's GP-weekend in Japan begint al meteen 1-0 achterstand, of beter gezegd een 5-0 achterstand. Na zijn crash met Guanyu Zhou in de GP van Singapore kreeg de Canadees een gridstraf van vijf plaatsen voor het volgende raceweekend in Suzuka. Hoewel Latifi erkent fout te zitten bij het incident, is hij alsnog gefrustreerd over de manier van handelen van de wedstrijdleiding. "Als je kijkt naar de verschillende onboard-beelden en kijkt naar de reglementen, dan is het duidelijk. Hij zat naast me en ik gaf hem niet genoeg ruimte", erkent Latifi. "Eén van de frustraties is dat ik geen kans heb gekregen om naar de wedstrijdleiding te gaan, omdat ze me daar niet voor hadden opgeroepen. Normaal gebeurt dat wel altijd bij een incident tussen twee coureurs." "Ik zou toch wel bestraft worden uiteindelijk nadat ik mijn verhaal zou hebben kunnen doen. Ik weet dat dat waarschijnlijk geen groot verschil gemaakt zou hebben en ik zou het geaccepteerd hebben. Maar dat ik niet naar de stewards kon om mijn kant van het verhaal uit te leggen is frustrerend. Vooral omdat we zo consistent mogelijk willen blijven met de beslissingen en straffen."

Latifi's kant van het verhaal

Latifi vertelt dat hij Zhou niet zag doordat hij in zijn dode hoek reed, iets wat Zhou op zich wel had kunnen weten, zo is de Canadees van mening. "Ik nam dezelfde racelijn die ik elke ronde nam en ik keek in mijn spiegels, in beide richtingen. Je ziet vanuit de onboard-beelden dat ik beide kanten op kijk. Maar het probleem was, door het verschil in lijnen, dat hij de hele weg naar die bocht in mijn dode hoek zat." "Als coureurs weten we allemaal dat er een enorme dode hoek is in de auto. Hij (Zhou) reed op een plek waar hij kon verwachten dat ik hem niet kon zien, vooral op een stratencircuit in de regen. Dus dat is lastig..."

Viaplay
x
Horner Red Bull-teambaas velt oordeel over Perez: "We verliezen opties"