Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Liam Lawson

Lawson teleurgesteld: "Die kans nooit meer gekregen bij Red Bull"

Liam Lawson heeft zijn teleurstelling geuit over het feit dat hij voor zijn degradatie bij Red Bull de verbeteringen die hij doorvoerde niet heeft kunnen testen. De Nieuw-Zeelander werd na slechts twee races in het seizoen van 2025, na teleurstellende resultaten in Australië en China, al teruggezet naar het zusterteam Racing Bulls.

Lawson FP1 China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Nieuw-Zeelander Liam Lawson, die begin dit jaar instapte ter vervanging van Sergio Perez, had slechts dertien races en nog niet eens een volledig seizoen in de Formule 1 achter de rug toen hij achter het stuur van de RB21 stapte. Hij benadrukt dat zijn korte periode bij het topteam, op circuits die nieuw voor hem waren, onvoldoende was om de auto volledig te doorgronden. "Ik had bij lange na niet genoeg tijd op twee circuits waar ik nog nooit was geweest om de auto echt te begrijpen", vertelde Lawson aan de media, waaronder RacingNews365.

"Ik had niet genoeg gevoel met de auto om te kunnen zeggen hoe de snelheid was of dat soort dingen." Volgens Lawson lag zijn focus op het doorvoeren van aanpassingen die hem beter zouden moeten liggen, maar de kans om die in de praktijk te brengen, kwam er niet. "We werkten aan zaken om de auto te verbeteren en beter voor mij te maken, maar ik heb nooit de kans gekregen om die te gebruiken. Dus het enige waar ik commentaar op kan geven, is de Racing Bulls-auto, want daarin heb ik het meest gereden."

Lawson geeft aan dat het leerproces in de Formule 1 draait om het vinden van kleine winstmarges. Grote sprongen in rondetijd door een enkele upgrade zijn volgens hem een illusie, wat de noodzaak van een langere aanpassingsperiode onderstreept. "We zijn altijd aan het leren en ontwikkelen en proberen dingen, en iedereen heeft zijn auto's doorontwikkeld, dus we vinden geen drie tienden van een seconde per ronde in een upgrade," legt hij uit.

"We vinden een halve tiende, dus het zijn kleine marges. Het is mijn eerste volledige seizoen dat ik heb gehad, dus er zijn onderweg dingen die ik leer." 

Praat mee!

x
Mercedes Verrassend Mercedes exit-vonnis voor Antonelli