Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Liam Lawson

Lawson verrast door Verstappen en Red Bull: "Daar hoopte ik een beetje op"

Liam Lawson boekte in de Grand Prix van Hongarije een opmerkelijk resultaat door voor Max Verstappen te finishen. Hoewel Lawson als negende startte, één plek achter de Red Bull-coureur, wist hij de race als achtste af te sluiten, ruim drie seconden vóór Verstappen. Het resultaat was niet gebaseerd op pure snelheid, maar was het gevolg van een strategische afweging en verschillend bandenmanagement.

Verstappen Lawson Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Aanvankelijk leek de pikorde zoals verwacht. Max Verstappen passeerde Liam Lawson al in de openingsfase van de race, maar de wedstrijd kantelde toen Red Bull besloot de wereldkampioen vroeg naar binnen te halen voor een pitstop. Hierdoor viel Verstappen terug naar de zestiende positie en kwam hij vast te zitten in verkeer, terwijl Lawson een langere eerste stint reed.

Deze strategische keuze bleek cruciaal. Lawson gaf na afloop toe verrast te zijn dat hij de Red Bull achter zich kon houden, maar het paste binnen de verwachtingen van zijn team.

"Ja, een beetje", bevestigde Lawson tegenover de media, waaronder RacingNews365, op de vraag of hij verrast was Verstappen te verslaan. "In het begin was hij erg snel en hij pakte me in de eerste ronde, maar toen kregen zij het lastig met de banden, dus ik hoopte ergens dat het tegen het einde van de race hetzelfde zou zijn. Dus ik wist dat hij misschien zou terugvallen als ik hem een paar ronden achter me kon houden - en dat is min of meer wat er gebeurde."

Vertrouwen door upgrades en racepace

De prestatie van Lawson is geen toevalstreffer. De coureur van Racing Bulls scoorde voor de tweede race op rij punten en behaalde in drie van de laatste vier Grands Prix de top tien. Een upgrade aan de voorwielophanging in Oostenrijk heeft zijn vertrouwen in de wagen aanzienlijk vergroot, wat zich met name uitbetaalt in de races.

"De auto is de laatste tijd erg goed, vooral in de races, en onze racesnelheid op de lange termijn is erg goed. We hebben de banden redelijk onder controle, wat normaal gesproken lastig is in de races (maar nu dus wel lukte, red.)", aldus de Nieuw-Zeelander. Dit stelde hem in staat om de strategie, die gericht was op een lange run, effectief uit te voeren.

Lawson erkende dat het potentieel van de auto zelfs nog groter was. Een betere startpositie had een nog beter resultaat kunnen opleveren. "Als we wat verder naar voren waren gestart, hadden we eerlijk gezegd het potentieel om ook hoger te eindigen, dus dat is waarschijnlijk de les van dit weekend." 

"In de auto voel je dat je een undercut wil plaatsen op de jongens voor je, maar het is duidelijk dat je dan in het verkeer terechtkomt, en op een klein circuit als de Hungaroring is het behoorlijk moeilijk om in te halen. Maar de snelheid was goed tegen het einde van elke stint, we werden steeds sterker. Dus ja, ik ben erg blij."

Ook interessant:

Max Verstappen werkte een zeer teleurstellend weekend af in Hongarije. Hij eindigde nog wel in de punten, maar het is de vraag of hij dit jaar nog een race gaat winnen. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Opgelost? Red Bull achterhaalt probleem Verstappen in Hongarije