Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Le Mans: Alonso en consorten raken achterop, drama voor Van Uitert

Lange tijd leek hij op koers om zijn Le Mans-debuut te bekronen met een zege in de LMP2-klasse, maar voor Job van Uitert is het ochtendgloren in Noord-Frankrijk uitgedraaid op een deceptie. De G-Drive waarin onder meer de Nederlander plaatsneemt kreeg te maken met elektronische problemen en viel daardoor ver terug.

Van Uitert, die samen met Jean-Eric Vergne en Roman Rusinov bij zonsopkomst nog ruim aan de leiding ging, is daardoor teruggevallen naar een achtste plaats in het LMP2-klassement. De wagen wilde na een geplande pitstop niet meer starten en moest daardoor achteruit de garage in worden geschoven. Na twintig ellenlange minuten stuurde de equipe haar oranjezwarte bolide eindelijk de baan weer op. De LMP2-leiding is door het drama bij G-Drive in handen van Signatech (Lapierre, Negrao, Thiriet) gekomen. Vooraan is het nog altijd de #7 van Toyota: Jose Maria Lopez leverde een meer dan indrukwekkende quintuple stint af, wat erop neerkomt dat de Argentijn ongeveer vier en een half uur achtereen achter het stuur heeft gezeten. De zusterbolide met onder meer Fernando Alonso, de nummer 8, is inmiddels op een kleine twee minuten gereden. De laatste podiumplaats is in handen van Le Mans-debutant Stoffel Vandoorne en zijn teammaten van de #11 SMP Racing-wagen gekomen. De #3 Rebellion, die in de avonduren kort werd gereden door Thomas Laurent maar na een opknapbeurt alsnog naar P3 opstoomde, heeft een tijdje in het grind gestaan en moest nagekeken worden in de garage. De #1 Rebellion van Lotterer, Senna en Jani heeft in het hele stuk nog geen rol van betekenis gespeeld maar rijdt momenteel toch, kort achter de SMP-wagen, op P4.

1140124780399665157

#Maldonado has crashed. Race is official now #LeMans24 pic.twitter.com/kScNwrH0hw — Mattzel89 (@Mattzel89) 16 juni 2019

In de LMP2-categorie deed een oude bekende weer eens zijn aloude truc: Pastor Maldonado wist zijn DragonSpeed-bolide niet op het grijze te houden, waardoor hij bij Tetre Rouge hard de muur in smakte. De Venezolaan hielp niet alleen zijn eigen race om zeep: ook de leidende GTE Pro-wagen, de #91 Porsche, moest slikken na de crash van Maldonado. De wagen van Lietz, Bruni en Makowiecki verloor kostbare tijd in het spannende GTE Pro-klassement doordat zij door een andere safety car werden opgepikt. De #51 Ferrari van Serra, Pier Guidi en Calado heeft met een kleine minuut voorsprong de eerste plaats in die klasse in handen. De safety cars maken wat dat betreft veel verschil tijdens deze 87ste 24 uur van Le Mans. In de zeven SC-fasen die er zijn geweest, is er telkens wel een team de dupe van het reglement geworden. De wedstrijdleiding zet omdat de baan zo lang is (ruim dertien kilometer) namelijk drie safety cars in, die het veld verspreid over het circuit opvangen. Onderlinge verschillen kunnen op die manier pardoes een stuk groter worden, als de SC bijvoorbeeld tussen twee auto's de baan oprijdt. Drama is er zoals gebruikelijk dus genoeg op het Circuit de la Sarthe, maar dat drama lijkt Jeroen Bleekemolen en zijn teammaten niet in haar greep te krijgen. Goed, amateurrijder Ben Keating spinde de Ford GT van zijn eigen team waarvan Bleekemolen de grote ster is, maar dat kon niet voorkomen dat Keating Motorsports nog altijd aan de leiding gaat in de GTE Am-categorie. Bleekemolen is zodoende, zo kunnen we langzamerhand stellen, op weg om voor de tweede keer in zijn loopbaan een klassezege in de 24 uur van Le Mans te boeken. Elf jaar geleden won de Nederlander, samen met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn, al eens in de LMP2-klasse.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'