Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Le Mans: Team Alonso neemt leiding over, flinke crashes op natte baan

Het mocht eventjes duren, maar de 24 uur van Le Mans heeft na een kwart van de wedstrijd eindelijk een nieuwe leider. De nummer 7 Toyota van Jose Maria Lopez, Mike Conway en Kamui Kobayashi moest na ruim zes uren de koppositie afstaan aan de zusterbolide #8 van Fernando Alonso, Kazuki Nakajima en Sebastien Buemi.

Het gespreksonderwerp van het moment zijn echter de crashes. Eerst ging GTE Pro-rijder en drievoudig 24 uur van Le Mans-winnaar Marcel Fässler hard de muur in bij de Porsche-bochten, vervolgens liet het supertalent Thomas Laurent zich beetnemen in een remzone op het rechte stuk van Mulsanne. Waar Fässler uit moest stappen en de #64 Corvette zodoende is uitgevallen, daar kon de #3 Rebellion van Laurent na een spoedoperatie in de pitstraat zijn weg weer vervolgen. Laurent had kort daarvoor de aandacht van de fans geclaimd dankzij een piekfijne inhaalactie in de Porsche-bochten, op exact dezelfde plaats als waar Fässler kort daarvoor de baan had verlaten. De jonge Fransman verschalkte de #11 SMP Racing middels een uitgekiende inhaalmanoeuvre, om op die manier de derde plaats in het algemeen klassement op te eisen. Logischerwijs heeft de SMP-bolide P3 na het incident van de Rebellion heroverd.

1139972672828448768

😍 @ThomasLaurent85 @RebellionRacing #LeMans24 #WEC #Superfinal pic.twitter.com/tZ1uWmkBNx — 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 15 juni 2019

Van Uitert verliest leiding, Bleekemolen verovert kop

In de LMP2-klasse deed de 'zilveren' coureur Job van Uitert, een Nederlander die dit jaar zijn debuut maakt op het Circuit de la Sarthe, van zich spreken door in zijn eerste stint tot tweemaal toe de koppositie te veroveren. De oranje bolide van G-Drive verloor deze eerste plaats echter kort nadat Van Uitert de bolide had afgestaan aan collega Roman Rusinov. De Russische rijder moest de Signatech van het trio André Negrao/Nicolas Lapierre/Pierre Thiriet (waarbij de eerstgenoemde achter het stuur zat) langszij laten gaan. Racing Team Nederland rijdt na de twee lekke banden nog altijd op grote achterstand. De altijd spannende strijd in de GTE Pro is ook dit jaar om door een ringetje te halen. De #51 Ferrari (Calado, Pier Guidi en Serra), de #92 Porsche (Estre, Christensen en Vanthoor) en de #63 Corvette (Magnussen, Serra en Garcia) geven elkaar geen duimbreed toe en vinden elkaar vrijwel constant terug in de achteruitkijkspiegel. Na een keurige stint van teammaat Felipe Fraga hebben Jeroen Bleekemolen en zijn teambaas/collega-rijder Ben Keating de leiding in het GTE Am-klassement veroverd. De Ford GT van het trio heeft een gezonde voorsprong opgebouwd ten opzichte van de naaste rivaal, de Ferrari van JMW Motorsport. Safety car-fasen en slow zones geven de coureurs en teams af en toe ruimte om tijd goed te maken, waar er ook pechvogels zijn die tijd verliezen door neutralisaties. De #8 Toyota verloor in eerste instantie ruim dertig seconden ten opzichte van haar zusterwagen, om kort daarna meer dan een minuut goed te maken dankzij een 'full course yellow'.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"