In het algemeen klassement is het, niet geheel zonder verrassing, nog steeds Toyota dat met de scepter zwaait. De #7-bolide van Conway, Kobayashi en Lopez ligt op het Circuit de la Sarthe ruim twee minuten voor op het andere Toyota-team, waar Alonso, Buemi en Nakajima deel van uitmaken. De laatste podiumplaats is nog steeds in handen van de #11 van SMP Racing, met Petrov, Aleshin en Le Mans-debutant Vandoorne.
In de LMP2-categorie gaat Signatech Alpine Matmut (Lapierre, Negrao & Thiriet) als leider de laatste twee uren in. Het bezit ongeveer een ronde voorsprong op het team van de Nederlander Ho-Pin Tung, Jackie Chan DC Racing. Het provisionele podium wordt gecompleteerd door TDS Racing. G-Drive Racing, het team van Job van Uitert, dat lang aan de leiding ging, maar door elektronische problemen veel terrein verloor, staat momenteel op gepaste afstand van het LMP2-podium op de zevende plek. Na de harde crash van Nyck de Vries moest Racing Team Nederland met man en macht aan de slag om de bolide weer te herbouwen. Uiteindelijk verloor het team van Van der Garde, De Vries en Van Eerd meer dan een uur tijd en zakte het terug naar de zestiende plek in de LMP2-klasse en de 31e plek in het algemene klassement.
1140189248454352896
Straight into the tyrewall! Drama for @RacingTeamNL as @nyckdevries lost control of his car at Indianapolis. #WEC #LEMANS24 #SuperFinale pic.twitter.com/KO9I6HSPEl — WEC 🇫🇷 (@FIAWEC) June 16, 2019
In de GTE Pro-klasse spinde Jan Magnussen, vader van Formule 1-coureur Kevin Magnussen, zijn Corvette in de rondte en toucheerde de muur. Het team stond op dat moment op de tweede positie, maar moest noodgedwongen een lange pitstop maken, verloor kostbare tijd en zakte terug naar de achtste positie. Er is in de GTE Pro-categorie is daardoor nog zeker niks beslist. De Ferrari van AF Corse, met Calado, Serra en Pier Guidi achter het stuur, heeft op het moment van schrijven de leidende positie in handen met een voorsprong van een minuut op de #91 van het Porsche GT Team (Makowiecki, Bruni & Lietz). De derde positie is eveneens in handen van een Porsche GT Team, namelijk de #93 van Pilet, Bamber en Tandy, maar met drie teams binnen anderhalve minuut is race nog niet gelopen.
In de GTE am-klasse moest het team van Ben Keating met nog vier uur te gaan de pit in om de remmen te vervangen. De leiding van #85 slonk daardoor iets, maar bleef wel in handen van het team van Jeroen Bleekemolen. Het eerste achtervolgende team, Team Project 1, volgt op een ronde afstand. Bleekemolen heeft de overwinning dus in zicht. Het team Spirit of Race, waar onder andere oud-Formule 1-coureur Giancarlo Fisichella zijn rondjes rijdt, kreeg overigens een pittige straf, omdat een van de rijders niet had voldaan aan de minimale rijtijd. Het team zal na afloop van de race vier (!) ronden krijgen opgeteld bij haar tijd. De befaamde 24 uur van Le Mans nadert zijn einde, nog twee uur te gaan.
Meest gelezen