In Oostenrijk leek Ferrari alles weer redelijk op de rit te hebben. De Italiaanse renstal had een goede race pace en ging in de kwalificatie zelfs de strijd aan met Red Bull. Slechts één week later blijkt dat het team uit Maranello alles behalve achterover kan leunen. Charles Leclerc wijdt het sombere weekend in het Verenigd Koninkrijk aan 'pech' en 'een gebrek aan snelheid, zo vertelt hij tegenover onder andere RacingNews365 na afloop van de race. "Als we het tempo niet hebben, komen we in een situatie terecht die moeilijk te beheersen valt. We hadden pech met de timing van de safety car periode, terwijl veel andere coureurs ervan konden profiteren. Maar we hadden ook gewoon te weinig snelheid. Mercedes en McLaren waren gewoon sneller dan wij waren." "Ik kon George achter me houden gedurende het begin van de race. Uiteindelijk ging ik naar binnen, om te voorkomen dat George een undercut kon doen. Die pitstop bleek achteraf te vroeg te zijn geweest. Na de safety car periode reed ik op de harde band en was ik ingehaald door iedereen die langer buiten was gebleven."
Ondanks dat Ferrari minder last heeft van bandenslijtage dan aan het begin van het seizoen, blijft de snelheid van de SF-23 over één ronde een stuk beter dan over een hele race. Leclerc weet niet waar dat aan ligt, zo legt hij uit. "Het valt lastig te begrijpen. Wél wisten we op voorhand dat dit circuit ons niet zou liggen vanwege het grote aantal hogesnelheidsbochten." "Dat is één van de zwakke punten van onze auto. Het was dan ook een positieve verrassing dat we er goed bij zaten tijdens de kwalificatie. Ik klokte geen goede ronde in Q3, maar over het algemeen zaten we dicht bij Red Bull."
Werk aan de winkel
Leclerc is van mening dat Ferrari aan de bak moet de komende periode. "We hebben nog een lange weg te gaan. De auto is erg gevoelig wanneer de (weers)omstandigheden verschillen, met name wanneer de windrichting verandert. Als de wind van een andere kant komt is onze auto enorm lastig te besturen. We hebben al het één en ander verbeterd, maar moeten nog flink wat stappen zetten. Hopelijk past het volgende circuit (Hungaroring, red.) beter bij ons. Qua baankarakter zou dat wel het geval moeten zijn", aldus de Monegask.
Meest gelezen