In Q2 van de kwalificatie op het Istanbul Park circuit was het nog onzeker of Charles Leclerc door kon gaan naar de top tien in Q3. Ferrari maakte een zeer geslaagde strategische call door teamgenoot Carlos Sainz in te zetten voor een tow . Sainz, die door een motorwissel achteraan zal starten in Turkije, gaf Leclerc hierdoor genoeg snelheid om Q3 te bereiken. "Ik moet natuurlijk Carlos hiervoor bedanken voor die tow", zegt Leclerc vlak na afloop van de kwalificatie voor de microfoon van onder meer RacingNews365 . "Anders was het een heel stuk krapper geweest om de top tien-kwalificatie te bereiken. Vooral in het drukke verkeer was het anders erg lastig geworden." Ferrari heeft bij haar coureurs gekozen voor een set-up met lage downforce, volgens Leclerc was dit overduidelijk de juiste keuze. "Al was dat vandaag nogal lastig", moet de Monegask toegeven. Tijdens Q1 was het nog zoeken naar grip met de lage downforce-afstelling. Door een aantal regendruppels was het asfalt in Turkije aardig glibberig. Dat de bolide van de Italiaanse renstal competitief blijkt te zijn in Turkije, kwam voor het team redelijk als een verrassing. "Ik weet eigenlijk niet echt hoe dat kan", zegt Leclerc. "We zaten best dicht achter de tijd die goed was voor poleposition, dat is erg goed om te zien. Alles is mogelijk morgen, al moeten de weersomstandigheden wel gunstig liggen." Vanaf de derde plaats kan Leclerc goede punten scoren voor het constructeurskampioenschap. De Ferrari-rijder is niet van plan om Valtteri Bottas en Max Verstappen, die beide voor hem starten, aan te vallen. "Ik zit niet met die twee in een gevecht om het kampioenschap", vindt Leclerc.
Meest gelezen