Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Leclerc en Sainz smeden plan om Verstappen achter hen te houden

De GP van Mexico gaat een interessante worden. Hoe gaan de twee Ferrari-coureurs Max Verstappen achter zich houden? Zowel bij de start als in het verdere verloop van de race. Charles Leclerc en Carlos Sainz houden hun kaarten nog tegen de borst.

Al bij de start van de GP van Mexico kan er actie verwacht worden. De afstand van start/finish tot bocht 1 is ruim 800 meter. Tijd genoeg om volop te strijden voor een goede uitgangspositie bij het ingaan van bocht 1 en de daarop volgende chicane. Aan de op de eerste startrij startende Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz de taak om de van P3 vertrekkende Max Verstappen achter zich te houden. Lukt dit, dan volgt de volgende uitdaging: Verstappen verschalken in het verdere verloop van de race.

Maar hoe dit te doen? Leclerc wil daar niet teveel over kwijt. "Nou, ik ga onze strategie niet aan de hele wereld vertellen, maar we zullen er wel naar kijken. Het is duidelijk dat het een heel speciaal circuit is voor de strategie, vooral met de hoge ligging. Het bandenmanagement zal een enorm ding zijn, dus daar moeten we bovenop zitten. En de strategie zullen we onderweg aanpassen om te proberen de eerste plaats te behouden."

Ook Sainz hult zich in nevelen. "Hoe ga ik Max achter me houden? Dat zien we wel. Het is natuurlijk ook een hele moeilijke persoon om achter je te houden vanwege de racepace dat ze (Red Bull, red.) over 70 ronden hebben. Normaal gesproken kunnen ze op de een of andere manier met een strategie of gewoon door hun tempo te compenseren met bandenvoordeel, voor ons eindigen. Het zijn morgen dus 71 ronden en gezien de racepace zal hij op een gegeven moment een kans hebben om ons in te halen. Ik denk dat het aan ons is hoe we de strategie en de situatie managen om te proberen hem achter ons te houden."

Niet al teveel zorgen maken

Dat de start enorm belangrijk is, beaamt Leclerc. En dat P3, de plek van Verstappen, misschien wel de beste startplek is? "Daar ben ik het mee eens. Maar ik kijk naar de starts waar de eerste de eerste plaats ook behoudt en de eerste bocht en concentreer me daar op. We hebben sinds het begin van het seizoen een goede start gehad, dus daar maak ik me niet al te veel zorgen over. Dan is er natuurlijk nog het spel van de slipstream op weg naar de eerste bocht en dat proberen we in ons voordeel te gebruiken."

Sainz richt zijn blik in eerste instantie op een podiumplek. Is winnen mogelijk? "Ik weet het niet. Ik denk dat het onmogelijk is om dat te zeggen in Mexico. Het is duidelijk dat als we rondjes rijden zoals in de kwalificatie, we kunnen mikken op het podium of de overwinning. Maar om dat 71 ronden lang te doen met onze auto is wat lastiger. Ook met ons bandenmanagement is het lastiger en 71 ronden is normaal gesproken dat waar Red Bull het verschil maakt. Maar samen met Charles zullen we proberen er alles aan te doen om hem (Verstappen, red.) achter ons te houden en te proberen die overwinning te pakken."

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Red Bull-oogappel zet reuzenstap richting Formule 1