Na een tegenvallend weekend op Spa-Francorchamps, waar Ferrari geen partij was voor Red Bull, zitten de toppers deze week veel dichter op elkaar. Mercedes meldde zich op vrijdag vooraan het veld en Red Bull viel juist tegen. In VT2 kon Max Verstappen niet verder komen dan P8, terwijl Sergio Perez de twaalfde tijd noteerde. Charles Leclerc was de snelste man van de vrijdag. Toch rekent de Ferrari-coureur zich allesbehalve rijk. "Het is wat beter dan vorige week, maar alles zit dicht op elkaar. Dat is verrassend en het wordt een lastige dag op zaterdag. We hopen nog een stap te kunnen maken, want ik voelde me niet heel comfortabel met de balans van de auto. Hopelijk kunnen we de goede kant op gaan met de balans." Gevraagd naar de details wijst Leclerc vooral op onderstuur. "Over het algemeen was het gewoon lastig. Ik had last van onderstuur en daardoor was het lastig om de auto ingestuurd te krijgen. Daardoor was de auto nogal snappy, maar daar gaan we aan werken. Ik heb er vertrouwen in dat we een stap kunnen maken op weg naar de kwalificatie."
Red Bull heeft ware snelheid nog niet getoond
Downforce is in Zandvoort heel belangrijk, maar is het stiekem niet verleidelijk om ook met de rechte stukken rekening te houden, want dat is natuurlijk de enige plek om in te halen. Leclerc zegt dat Ferrari gewoon de nadruk legt op het bochtenwerk. "We richten ons op de bochten, want er zijn niet veel rechte stukken en ingehaald wordt er in de race toch niet veel. We pushen op weg naar de kwalificatie en we zullen wel zien wat er gebeurt in de race." Een paar druppels in de kwalificatie zou Leclerc niet erg vinden. "Het is een lastig circuit en het zou leuk zijn als het regent. Ik vind alles prima!", lacht de Monegask, die op zaterdag weer een sterk Red Bull verwacht. "Het is goed dat we weer bovenaan staan, maar Red Bull had geen vlekkeloze vrijdag, dus we moeten nog zien hoe goed ze hier echt zijn. Hun lange run was redelijk, maar we moeten ons focussen op onszelf. Het wordt spannend, absoluut. Onze racepace lijkt in ieder geval oke."
Meest gelezen