Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Leclerc ontkracht Ferrari-probleem en wijst naar Red Bull: "Kwam door hun snelheid"

Een aantal dingen waren vorig jaar niet op orde bij Ferrari, maar op een vlak vindt Charles Leclerc niet dat men de Italiaanse formatie iets aan kan rekenen. Het kwam namelijk vooral door Red Bull dat zijn team er mee worstelde, zo beredeneert hij.

Voor Charles Leclerc begon het seizoen 2022 nog zo goed, maar langzaam veranderde het een beetje in een nachtmerrie. Betrouwbaarheidsproblemen, strategische blunders en persoonlijke fouten zorgden ervoor dat hij een mogelijke wereldtitel Formule 1 al heel snel uit het oog verloor. In de nieuwste Beyond the Grid podcast van de Formule 1, blikt Leclerc kort terug. "Ik denk dat we als Ferrari een grote stap voorwaarts hebben gemaakt in 2022", zo steekt hij van wal. "We vergeten wel eens waar we vandaan komen, kijkend naar 2020 en 2021." "Tegelijkertijd is het goed dat we een bepaalde mindset hebben: de tweede plek is niet genoeg voor het team, ook al waren de twee jaren voor 2022 erg lastige jaren." "We hebben dus een hele grote stap gezet, maar het was niet genoeg om de wereldtitel te winnen. Daarom zijn we zeer kritisch op onszelf geweest en hebben we geprobeerd om in de winter op alle vlakken onszelf te verbeteren."

Bandenslijtage

Nadat Leclerc de fouten van zijn team en zijn persoonlijk blunder aankaart, wijst de interviewer van dienst nog op een ander punt waarop de Italianen afgelopen jaar terrein toegaven op Red Bull: bandenslijtage. Vooral in het tweede deel van het jaar kon Leclerc zich daardoor onmogelijk meten met Verstappen. Ook tijdens de testweken in 2023 leek het wederom een probleem te zijn. Volgens Leclerc was er bij Ferrari echter weinig veranderd qua bandenslijtage, maar had het vooral met de snelheid van Red Bull te maken. "Aan het einde van het jaar was de hoge bandenslijtage vooral een ding omdat we niet zo snel waren als Red Bull. Daarom moesten we harder pushen, om zo in hun spoor te blijven. Dan slijten de banden veel sneller." "Ik vind dat we aan het begin van het jaar veel competitiever waren, waardoor we in die fase aan het begin van de races iets meer marge konden pakken met de banden. Dat heeft een enorm positief aandeel gehad aan de bandenslijtage." "Wij hadden dus niet specifiek een probleem met bandenslijtage, ook al hebben we daar wel veel aan gewerkt, maar in mijn optiek kwam dat ook vanwege onze performance relatief aan die van Red Bull."

Alle problemen veroorzaakt door Red Bull?

Als je het op die manier bekijkt, dan zou je kunnen stellen dat alle fouten, problemen en blunders bij Ferrari indirect zijn veroorzaakt door Red Bull. Betrouwbaarheidsproblemen omdat Ferrari door het snelle Red Bull te veel vroeg van de motor, blunders omdat ze door Red Bull onder druk werden gezet en ga zo maar door. Als Leclerc die suggestie hoort, is hij het daar absoluut niet mee eens. "Dat is niet eerlijk", reageert hij. "Aan het begin van het jaar hadden we namelijk een heel erg competitieve bolide, dus ik denk niet dat we dat als excuus aan kunnen voeren voor de fouten aan het begin van het vorige seizoen." "Kijkend naar het tweede deel van het jaar, dan kan je wel zeggen dat we er toen last van hadden. De bandenslijtage werd aan onze kant waarschijnlijk overdreven doordat wij niet zo snel waren als aan het begin van het jaar."

Dit jaar anders

Al met al genoeg ruimte voor verbetering bij Ferrari en dat is ook waar men in de winterperiode hard aan heeft gewerkt. Volgens Leclerc zullen we de komende 10 maanden dan ook het beste Ferrari zien dat we de afgelopen jaren hebben gehad. "Ja, ik geloof er heilig in dat we dit jaar het beste Ferrari gaan zien sinds ik bij dit team ben. Na elk seizoen zetten we een stap. Na de laatste race proberen we te ontdekken en te begrijpen wat we allemaal fout hebben gedaan en in aanloop naar het nieuwe seizoen ondernemen we actie om die dingen te verbeteren", aldus de Monegask.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi