Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Leclerc stak stokje voor Ferrari-update, maar deze updates kwamen er wél

Ferrari kwam in Spanje op de proppen met heel wat updates, maar men liet ook een flinke modificatie thuis. Dit naar verluidt op aangeven van Charles Leclerc zelf.

SF 23 EVO SPAIN COMPARE
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Paolo Filisetti/RN365

Ferrari heeft naar Barcelona het langverwachte uitgebreide pakket met updates meegenomen. Voorafgaand werd er het nodige aan updates verwacht, maar niet alles is ook daadwerkelijk geïntroduceerd. De herziening van de achterwielophanging maakt geen deel uit van het huidige pakket en het lijkt erop dat het Charles Leclerc is geweest die de plannen daarvoor eigenhandig heeft afgeschoten. Dit omdat naar verluidt het gevoel ermee in simulator niet goed was.

Het lijkt daarom voor de hand te liggen dat we dit element hoogstwaarschijnlijk ook niet terug zullen zien in de volgende upgradepakketten. Kijkend naar de updates van afgelopen weekend vallen de wijzigingen aan de sidepods op, die nu worden gekenmerkt door een aflopend achterprofiel, gelijkend op dat van de Red Bull RB19, en door een andere plaatsing en afname van het aantal kieuwen, die voor de koeling van de systemen onder het bodywork moeten zorgen. Die lange rij aan sleuven was juist zo kenmerkend voor de vorige auto. Het grote 'bad' dat de bovenzijde van de vorige versie had, is nu gereduceerd tot een smal kanaal.

			© Paolo Filisetti/RN356
	© Paolo Filisetti/RN356

De versmalling van het onderste profiel van de sidepods is zeer relevant en ook dat neigt naar een Red Bull-achtige filosofie. Het kanaal moet meer lucht naar de diffuser leiden voor een meer effectieve werking ervan. De uiteinden van de vloer zijn aan weerszijden aangepast, waarbij onder andere nieuwe luchtgeleiders turbulente lucht naar buiten toe moeten afvoeren. Het achterste deel van de vloer is ook compleet nieuw, evenals de toegevoegde verstevigingsstangen.

Naast deze veranderingen heeft ook de voorvleugel een nieuw profiel en is de beam wing van de achtervleugel geëvolueerd. Dit zijn vernieuwingen die als belangrijkste doel hebben om een betere balans te garanderen, waardoor de slijtage van de banden in de races drastisch af moet nemen. Ferrari zal op dit moment in Maranello nagaan of de doelen met de updates zijn bereikt, al laten de resultaten nog genoeg ruimte voor verbetering zien.

Ook interessant:

Verstappen degradeert concurrentie tot veldvulling

Natuurlijk, het was een onemanshow van Verstappen, maar dat betekent niet dat er niks te bespreken valt over bijvoorbeeld Ferrari en Mercedes. Integendeel! Coronel, Dimmers en Mosterdijk doen het volop!

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Spanje 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden