Ferrari heeft naar Barcelona het langverwachte uitgebreide pakket met updates meegenomen. Voorafgaand werd er het nodige aan updates verwacht, maar niet alles is ook daadwerkelijk geïntroduceerd. De herziening van de achterwielophanging maakt geen deel uit van het huidige pakket en het lijkt erop dat het Charles Leclerc is geweest die de plannen daarvoor eigenhandig heeft afgeschoten. Dit omdat naar verluidt het gevoel ermee in simulator niet goed was. Het lijkt daarom voor de hand te liggen dat we dit element hoogstwaarschijnlijk ook niet terug zullen zien in de volgende upgradepakketten. Kijkend naar de updates van afgelopen weekend vallen de wijzigingen aan de sidepods op, die nu worden gekenmerkt door een aflopend achterprofiel, gelijkend op dat van de Red Bull RB19, en door een andere plaatsing en afname van het aantal kieuwen, die voor de koeling van de systemen onder het bodywork moeten zorgen. Die lange rij aan sleuven was juist zo kenmerkend voor de vorige auto. Het grote 'bad' dat de bovenzijde van de vorige versie had, is nu gereduceerd tot een smal kanaal.
De versmalling van het onderste profiel van de sidepods is zeer relevant en ook dat neigt naar een Red Bull-achtige filosofie. Het kanaal moet meer lucht naar de diffuser leiden voor een meer effectieve werking ervan. De uiteinden van de vloer zijn aan weerszijden aangepast, waarbij onder andere nieuwe luchtgeleiders turbulente lucht naar buiten toe moeten afvoeren. Het achterste deel van de vloer is ook compleet nieuw, evenals de toegevoegde verstevigingsstangen. Naast deze veranderingen heeft ook de voorvleugel een nieuw profiel en is de beam wing van de achtervleugel geëvolueerd. Dit zijn vernieuwingen die als belangrijkste doel hebben om een betere balans te garanderen, waardoor de slijtage van de banden in de races drastisch af moet nemen. Ferrari zal op dit moment in Maranello nagaan of de doelen met de updates zijn bereikt, al laten de resultaten nog genoeg ruimte voor verbetering zien.
Meest gelezen